شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در«روز جمهوری اسلامی» کارزار «نه به جمهوری اسلامی» دوباره داغ شد

 

همزمان با فرا رسیدن دوازدهم فروردین‌ ماه، سالگرد برگزاری همه‌پرسی جمهوری اسلامی، کاربران رسانه‌های اجتماعی دوباره با داغ کردن هشتگ «نه به جمهوری اسلامی» به کشتار و سرکوب‌های چهار دهه گذشته اعتراض کردند.

کاربران بسیاری با انتشار تصاویر کشته و اعدام‌شدگان، زندانیان سیاسی و همچنین با اشاره به محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی اعمال ‌شده پس از سال ۱۳۵۷ به این کارزار پیوستند. زندانیان سیاسی،‌ فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران،‌ دانشجویان و خانواده قربانیان سرکوب‌ها از جمله این کاربران هستند.

بسیاری از کاربران هم تصاویر نمایه حساب کاربری خود را به لوگوی این کارزار تغییر داده‌اند.

کارزار نه به جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته پس از راه‌اندازی در رسانه‌های اجتماعی با استقبال گسترده ورزشکاران، بازیگران و خوانندگان، فعالان سیاسی و مدنی، پناهجویان خارج از کشور و بسیاری از شهروندان و فعالان مدنی داخل ایران قرار گرفته است.

 

نه به ماشین کشتار 

ابراهیم الله‌بخشی،‌ درویش و زندانی سیاسی سابق،‌ در توییترش آری گفتن به جمهوری اسلامی را همراهی با «ماشین سرکوبی» دانسته که بیش از چهار دهه «فقط فلاکت» به ارمغان آورده است.

ناصر همتی،‌ روانپزشک و از فعالان مدنی دارای سابقه بازداشت در اصفهان، هم با استفاده از این هشتگ نوشت: «چهل و دو سال است با تیره‌پوشان عصر ظلمت،‌ غارنشینان قمی ساکن لواسان حرف زده‌ایم بی‌آن که قدمی به پیش برداشته باشیم.»

 

صدای خانواده کشته‌های آبان

خانواده پویا بختیاری، از کشته‌شدگان این اعتراضات آبان ۹۸ هم با انتشار ویدیویی بنر بزرگی از لوگوی کارزار نه به جمهوری اسلامی را در دست دارند و آن را با صدای بلند می‌خوانند.

 

 

منوچهر بختیاری،‌ پدر پویا،‌ در پیامی ویدیویی گفت که کشته‌شدگان آبان ۹۸ «با خون خود» نه به جمهوری اسلامی را امضا کردند.

 

آرشیو مخالفان در روز رفراندوم 

برخی کاربران از آرشیو ویدیوهای موجود در روز همه‌پرسی جمهوری اسلامی، ‌تصاویری از مصاحبه‌های تلویزیونی مخالفان را انتخاب و منتشر کرده‌اند.

 

 

در این بین ویدیویی از یک زن جوان مورد استقبال قرار گرفته که گفته با جمهوری اسلامی موافق نبوده و خواستار «جمهوری دموکراتیک» بوده است.

 

نه به کلیت نظام

صفحات برخی نهادها و سازمان‌های مدنی و سیاسی مخالف حکومت ایران هم تصاویر و ویدیوهایی را به مناسبت ۱۲ فروردین منتشر کرده‌اند.

شورای مدیریت گذار متن و ویدیویی را به اشتراک گذاشته که نه به جمهوری اسلامی را نه به «حجاب اجباری»، «کودک‌همسری»، «ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها»،‌ «منع آوازخوانی»، ‌«اعدام کودکان» و نقض‌های دیگر حقوق کودکان و زنان دانسته است.

 

 

همزمان با این اعتراض‌های مجازی، بسیاری از کاربران هم مجددا سیاست‌های حکومت ایران در عرصه بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و «فروش کشور» طی توافق ۲۵ ساله با چین را مطرح کرده‌اند.

 

مانع تویی!

مهتاب قربانی شاعر و فعال حقوق بشر است که در صفحه‌اش وضعیت اقتصادی و عدم پیشرفت کشور را با ارجاع به سخنان اخیر علی خامنه‌ای،‌ درباره لزوم رفع موانع اقتصادی، مورد انتقاد قرار داده است.

قربانی نوشت:‌ «مانع تویی و هر کسی توی رژیم تحت دیکتاتوری تو داره حکومت می‌کنه.»

پیشتر حشمت‌الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران، در مراسمی به همراه جمعی دیگر از مخالفان جمهوری اسلامی روز ۱۲ فروردین امسال را روز «‌نه به‌ جمهوری اسلامی» خواند و گفت: «مردم ایران مصمم به برگزاری یک رفراندوم آزاد زیر نظر سازمان ملل هستند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More