شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پارلمان اروپا: عربستان سعودی فورا به نظام سرپرستی مردان بر زنان پایان دهد

پارلمان اروپا امروز پنجشنبه، ۲۵ بهمن از عربستان سعودی خواست تا فورا نظام سرپرستی مردان بر زنان را لغو کند.

بر اساس این نظام، زنان در مواردی نظیر ازدواج باید اجازه سرپرست خود را داشته باشند. به گفته نمایندگان پارلمان اروپا این نظام زنان را به شهروندان درجه دو تقلیل می‌دهد.

پارلمان اروپا همچنین نگرانی خود را از «خدمات اینترنتی دولتی» با هدف ردیابی تحرکات زنان از سوی سرپرستشان، ابراز داشته است. 

پیشتر رسانه‌ها از وجود نرم‌افزاری به نام «ابشر» در عربستان خبر داده بودند که به مردان امکان می‌دهد تحرکات زنان تحت سرپرستی خود  را بویژه تلاش‌های آنها برای فرار از این کشور را زیر نظر بگیرند.

سرپرستی مردان بر زنان در عربستان سعودی ریشه تاریخی داشته و برخاسته از سنت‌های قدیمی است. تحت این نظام سرپرستی، هر زنی در هنگام ازدواج، دریافت گذرنامه و سفر به خارج از مرزها باید اجازه سرپرست خود اعم از پدر، برادر، همسر، پسر و حتی عمو را داشته باشد.

اما توسعه فناوری‌های دیجیتالی این کنترل را آسانتر کرده است. مردان از طریق این نرم افزار و نصب آن روی تلفن خود، می‌توانند تحرکات زنان تحت سرپرستی خود را زیر نظر بگیرند.

گفته می‌شود مردان سرپرست حتی می‌توانند سفر زنان تحت سرپرستی خود را با یک کلیک لغو کنند.

قطعنامه پارلمان اروپا با موافقت دو سوم نمایندگان به تصویب رسیده است. پارلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا با تحت فشار قرار دادن ریاض زمینه بهبود شرایط زنان در عربستان سعودی را فراهم کنند.

این قطعنامه گرچه الزام آور نیست اما می‌تواند بر تصمیمات اتحادیه اروپا و دیگر نهادها تاثیرگذار باشد.

 قطعنامه پارلمان اروپا یک روز پس از آن صادر می‌شود که کمیسیون اروپا عربستان سعودی را در «لیست سیاه پولشویی» قرار داد.

با وجود اینکه ولیعهد عربستان از دو سال پیش بر بهبود شرایط زنان در این کشور تاکید داشته اما وضعیت زنان در این کشور همچنان با انتقادهای زیادی روبروست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More