شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان نشست جی۷ و بلاتکلیفی توافق پاریس

 

 

نشست دو روزه رهبران هفت قدرت اقتصادی جهان روز شنبه ۶ خرداد با انتشار بیانیه‌ای در جزیره سیسیلِ ایتالیا به کار خود پایان داد. بر اساس اعلامیه پایانی این اجلاس علیرغم توافق بر سر بسیاری از موضوعات مطرح در دستور کار اجلاس، از جمله اقتصاد جهانی، مبارزه با تروریسم و ادامه تحریم ها علیه روسیه، تکلیف پیمان زیست محیطی موسوم به «توافقنامه پاریس» نامشخص باقی ماند و کشورهای شرکت کننده در اجلاس نتوانستد درباره «تغییرات اقلیمی» به تفاهمی دست یابند.

با این وجود در این بیانیه، کانادا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن، بدون آمریکا، بر تعهد خود به اجرای توافق تغییرات اقلیمی پاریس، که دو سال پیش به امضای رهبران ۱۹۰ کشور جهان از جمله باراک اوباما رسید، تاکید کردند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه گفت که توافق تغییرات اقلیمی پاریس آن قدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. او تصریح کرد: مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی بسیار دشوار بود و هنوز مشخص نیست که آمریکا به پیمان پاریس پایبند می‌ماند یا خیر.
بیانیه پایانی اجلاس جی ۷ تاکید می کند که آمریکا در حال بررسی سیاستش در قبال توافق پاریس است و از این رو در موقعیتی نیست که فعلا بخشی از اجماع عمومی جهانی درباره این مساله باشد.
در این زمینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در پیامی توئیتری نوشت: هفته آینده درباره پایبندی به پیمان پاریس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

مشاور ارشد اقتصادی دونالد ترامپ گفته است که رئیس جمهوری برای تصمیم درباره توافق پاریس به دقت برخورد رهبران اروپایی را در نظر خواهد داشت.
آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که  آمریکا را از این توافق، که از سوی باراک اوباما امضا شد، خارج کند. او همچنین گفته بود که تغییرات اقلیمی فریبی بیش نیست.
علیرغم موضع آمریکا در این نشست اما دیگر کشورهای شرکت کننده در این نشست بر لزوم پایبندی برتوافق پاریس تاکید کردند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره بر لزوم اجرای توافق پاریس، گفت: «به باور ما توافق پاریس باید در تمامیت آن ، به اجرا گذاشته شود.»
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، گفت که تمامی کشورهای جی ۷ بر اهمیت تغییرات اقلیمی واقف هستند. او گفت: «فکر می کنم آمریکا در حال بررسی موضع و سیاست خود درباره این مسائل است. اما، شکی درباره اهمیت موضوع تغییرات اقلیمی در بین ما وجود ندارد.»
در مورد نشست ناتو در بروکسل نیز دونالد ترامپ بر حمایت همه‌جانبه کشورش از ناتو تأکید کرد و افزود کشورهایی که پیش از انتخاب او از پرداخت سهم‌شان خودداری می‌کردند، اکنون به این کار مبادرت می‌کنند و «پول شروع به سرازیر شدن به ناتو کرده است». وی پیشتر ناتو را سازمانی منسوخ خوانده بود.

دونالد ترامپ در جریان نخستین سفر خارجی خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی، ‌اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی، واتیکان، بلژیک و ایتالیا سفر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا، در پایان سفر ۹ روزه‌اش به خاورمیانه و اروپا، این سفر را «موفقیتی تمام‌عیار» ارزیابی کرد و گفت که «هفته‌ای تاریخی» را پشت سرگذاشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More