شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پلیس ترکیه: روزنامه نگار سعودی داخل کنسولگری این کشور به قتل رسیده است

 

مقام‌های پلیس ترکیه معتقدند که جمال خاشقجی، روزنامه نگار برجسته سعودی که چهار روز در پی ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مفقود شده بود، به قتل رسیده است.

یکی از مقامات ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. ما معتقدیم که قتل او از پیش برنامه ریزی شده بوده و بدن او در نهایت از کنسولگری به مکان دیگری منتقل شده است.»

صبح روز شنبه، منابعی به خبرگزاری الجزیره اطلاع دادند که در روز مفقود شدن خاشقجی ۵۹ ساله، هیاتی ۱۵نفره از عربستان سعودی به ترکیه آمدند.

به گفته این منابع، «مقامات سعودی در دو پرواز متفاوت در روز سه شنبه به استانبول آمدند.»

تحقیقات پلیس ترکیه درمورد مفقود شدن این روزنامه نگار زمانی گسترده‌تر شد که عربستان سعودی نتوانست مدرکی برای خروج او از سفارت در روز سه شنبه ارائه دهد.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه در گردهمایی این حزب به خبرنگاران گفت: «شرایط مفقود شدن این روزنامه نگار، جزئیات واقعه و اینکه چه کسی مسئول آن است را کشف خواهیم کرد.»

روز جمعه، وزارت خارجه ترکیه سفیر عربستان سعودی را در ارتباط با این موضوع به آنکارا فراخواند.

ساعاتی بعد، ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان اعلام کرد که مقامات عربستان به ترکیه اجازه تفتیش کنسولگری را خواند داد. او روز جمعه به بلومبرگ گفت: «ما به آنان اجازه می‌دهیم که وارد کنسولگری شوند و جستجو کنند و هرکاری که می‌خواهند را انجام دهند... ما چیزی برای مخفی کردن نداریم.»

روز شنبه عربستان گروهی از روزنامه نگاران با به داخل کنسولگری استانبول دعوت کرد تا نشان دهد که خاشقجی در آن جا حضور ندارد.

خاشقجی مقالات بسیاری در انتقاد از حکومت عربستان در زمینه سیاست‌هایش در قبال قطر و کانادا، جنگ یمن، و سرکوب مخالفان در واشینگتن پست به چاپ رسانده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More