شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: تحریم‌ تسلیحاتی لغو شود، غیرنظامیان بیشتری به دست رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش کشته خواهند شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، گفت: «اگر به ایران اجازه داده شود از امثال چین و روسیه سلاح خریداری کند، غیرنظامیان بیشتری در خاورمیانه به دست این رژیم و نیروهای نیابتی‌اش کشته خواهند شد. به همین روشنی.»

پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه خود گفت: «ایران تبدیل به قاچاقچی اسلحه برای مادوروها و اسدهای جهان خواهد شد. دشمنان قسم خورده اسرائیل مانند حماس و حزب‌الله بهتر تسلیح می‌شوند و کشورهای اروپایی در خطر خواهند افتاد.»

مایک پمپئو تاکید کرد رژیم ایران تا زمانی‌که مانند ملت‌های دیگر عادی رفتار نکند نباید اجازه دسترسی به تسلیحات را داشته باشد و افزود: «هدف ما بسیار واضح است. تا زمانی‌که جهان [در مورد ایران] به این اطمینان نرسد برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی کار درستی نیست.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با محکوم کردن سه قتل ناموسی اخیر در ایران گفت طی ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی تلاش کرده که جایگاه انسانی زن را از بین ببرد.

پمپئو گفت: «چهل سال است که رهبران فاسد ایران جنایت را تایید کرده، برای از بین بردن ارزش انسانی زن تلاش کرده‌اند و فریادهای دادخواهی را نشنیده گرفته‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا در خصوص اجازه ندادن ایران به آژانس انرژی اتمی برای بازرسی دو سایت فعالیت‌های هسته‌ای خود گفت که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود صریحا عنوان کرده که ایران به بازرسان این سازمان اجازه نداده از دو سایت که به نظر می‌رسد پیش از برجام در آنها فعالیت هسته‌ای صورت می‌گرفته بازدید کنند.»

او افزود: «ایران اجازه بازرسی به آژانس نمی‌دهد و این ربطی به برجام ندارد، بلکه به چارچوب ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) و شرایط پادمان‌ها مربوط است که در آژانس مورد توافق ایران قرار گرفته است. این بی‌سابقه است که رژیم به آژانس اجازه دسترسی نداده باشد.»

 پمپئو گفت: «من فکر می کنم همه ملت‌ها به این نتیجه خواهند رسید که [پایان تحریم تسلیحاتی ایران] ایده بدی است. آنها از اینکه برجام اجازه داد که این تحریم منقضی شود پشیمان خواهند شد.»  

از سوی دیگر پمپئو با اشاره به رایزنی آمریکا با متحدان و شرکای بین‌المللی خود در مورد تحریم تسلیحاتی ایران گفت: «آنها نیز می‌دانند که اگر به ایران اجازه داده شود که دوباره به یک تاجر اسلحه شود، خاورمیانه بی‌ثبات خواهد شد.»

 بر اساس توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی از ماه اکتبر منقضی خواهند شد. با توجه به اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و عضوی از این توافق نیست، واشنگتن سعی دارد از طریق شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تحریم کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More