شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو در سالگرد اشغال سفارت آمریکا: رژیم ایران هنوز هم برای سیاست‌هایش گروگان‌گیری می‌کند

مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا، همزمان با سالگرد اشغال سفارت کشورش در تهران و گروگان‌گیری کارمندان آن گفت رژیم ایران هنوز هم از روش گروگانگیری برای پیشبرد سیاست‌هایش استفاده می‌کند.

پمپئو روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه به مناسبت چهل و یکمین سالگرد اشغال سفارتخانه آمریکا از سوی دانشجویان حامی روح‌الله خمینی،‌ رهبر پیشین جمهوری اسلامی، در پیامی گفت: «حتی امروز، رژیم ایران همچنان از روش غیر انسانی گروگان‌گیری برای پیشبرد دستورالعمل مخرب خود در منطقه و سراسر جهان استفاده می‌کند.»

در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸، ده‌ها نفر از دانشجویان حامی روح‌الله خمینی با تجمع در مقابل سفارتخانه آمریکا، بالا رفتن از دیوارهایش و ورود به آن،‌ علاوه بر مصادره اموال و اسناد سفارتخانه، کارمندان آن را برای مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری در ۳۰ دی‌ماه ۱۳۵۹ و با پذیرش قرار داد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا پایان یافت.

اکنون پمپئو ضمن اشاره به گروگان‌گیری ۵۰ تن از کارکنان سفارت کشورش در آن سال، بازماندگان این بحران دیپلماتیک میان تهران و واشینگتن را «تجسم شجاعت تیم دیپلماتیک» آمریکا خوانده است.

 

ایران آمریکایی‌های زندانی را آزاد کند

پمپئو در ادامه پیامش خواستار آزادی شهروندان آمریکایی از جمله مراد طاهباز، سیامک و باقر نمازی شد که او بازداشتشان را «اشتباه» خواند.

سیامک نمازی تاجر ایرانی-آمریکایی است که پنج سال قبل از سوی حکومت ایران بازداشت شد و پس از او پدرش،‌ محمدباقر نمازی نیز هنگام ورود به کشور برای ملاقات فرزندش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مراد طاهباز نیز از بنیانگذاران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» است که در سال ۱۳۹۶ به همراه شماری دیگر از فعالان محیط زیست بازداشت شد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به ابهام در سرنوشت رابرت لوینسون که بیش از ۱۳ سال پیش «ربوده» شد، اشاره کرد.

لوینسون، کارمند بازنشسته پلیس فدرال آمریکا، در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در جزیره کیش ناپدید شد. در ابتدا گفته شد او به‌منظور تحقیق بر روی «قاچاق سیگار» وارد ایران شده‌ است. هرچند، بعدها خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت یافته‌هایی به دست آمده که نشان می‌دهد لوینسون برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، کار می‌کرده است.

پمپئو در همین زمینه در پیامش گفت: «اما این افراد بی‌گناه تنها قربانیان بی‌رحمی رژیم ایران نیستند، قدیمی‌ترین قربانیان رژیم ایران مردم هستند و آن‌ها شایستگی شرایط بهتری را دارند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More