شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیت بوتیججِ همجنس‌گرا محبوب دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

 

پیت بوتیجج (Peat Buttigieg)، شهردار جوان ایندیانا که رسما همجنس‌گراست، به تازگی  تبلیغات خود را برای کسب نامزدی حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است.

بوتیجج ۳۷ ساله کار خود را با زیر سوال بردن شعارهای دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، شروع کرده است.

او در اولین سخنرانی انتخاباتی‌اش گفت: «من این‌جا هستم تا داستانی متفاوت از بازگرداندن عظمت آمریکا بگویم.» اشاره او به شعار ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود.

او در ادامه گفت: «این بار صرفا صحبت پیروزی در انتخابات نیست، بلکه پیروزی بر یک دوران است.»

بوتیجج اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود: «این لحظه شاید تنها لحظه در تاریخ آمریکا باشد که کسی هم‌سن‌و‌سال من و با تجربه صنعت‌گری در میدوِست (Midwest) بتواند حرکتی کند که واقعا کمک‌حال مردم آمریکا باشد.»

ایندیانا با جمعیت ۱۰۰ هزار نفره‌اش همواره در انتخابات آمریکا نقش موثری داشته است. بوتیجج زمانی که به شهرداری ایندیانا انتخاب شد، فقط ۲۹ سال داشت و در سال ۲۰۱۵، برای بار دوم با کسب ۸۰ درصد آرا به مقام شهرداری رسید.

حدود سه ماه پس از آغاز به کار کمیته بررسی نامزدها در حزب دموکرات، یافته‌های این کمیته فراتر از انتظارات بوده است. بوتیجج، که در نواختن قطعه‌های کلاسیک با پیانو تبحر دارد، بین دموکرات‌ها محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

او تاکنون هفت میلیون دلار برای فعالیت انتخاباتی کمک جمع کرده، که بیشتر از مبالغی است که اکثر رقبایش جمع‌آوری‌ کرده‌اند.

همچنین طبق آخرین نظرسنجی‌ها، در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر در رتبه سوم ایستاده است. هنگام انتخاب نامزد احزاب، آیووا و نیو‌همپشایر اولین ایالت‌هایی‌اند که پای صندوق‌های رای می‌روند.

اما توجه فزاینده رسانه‌ها به بوتیجج بیشتر از این جهت است که در صورت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰، او جوان‌ترین رییس‌جمهوری و اولین رییس‌جمهوری خواهد بود که همجنس‌گرایی‌اش را قبلا آشکار کرده است. او در سال ۲۰۱۸ با یک مرد رسما ازدواج کرد.

بوتیجج به هشت‌ زبان مسلط است و ستاد انتخاباتی‌اش را در استودِبِیکر دایر کرده است. کارخانه اتومبیل‌سازی ساوث‌بند، قبل از تعطیلی در دهه ۶۰ میلادی، در این شهر بود و بوتیجج از زمان رسیدن به سمت شهردار، به شرکت‌های جدید فناوری اجازه داده است در آن‌جا فعالیت کنند.

مخالف وضع موجود

دیوید اکسل‌راد، مشاور باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، می‌گوید مردم آمریکا همیشه به کسی رای می‌دهند که مخالف وضعیت موجود باشد.

او در مقاله‌ای بر این نکته تاکید کرده است که پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ نیز بر همین روال بود.

اکسل‌راد نوشته است: «رای‌دهندگان به‌ندرت تکرار وضع موجود را می‌خواهند. آن‌ها تقریبا همیشه دنبال راه ‌چاره‌اند و آن را در نامزدی می‌بینند که مسیر رییس‌جمهوری وقت را طی نکند.»

به گفته تحلیل‌گر‌ها، بوتیجج دقیقا حائز این شرایط است.

هواداران حزب دموکرات بار دیگر وعده‌های سیاسی را باور کرده‌اند. تعداد زیادی از آن‌ها همچنان از انتخاب ترامپ احساس سرخوردگی می‌کنند. به باور منابع آگاه، بوتیجج می‌تواند نقطه مقابل این حس سرخوردگی در آمریکا باشد.

در تاریخ انتخابات آمریکا، در مواردی نامزدهای کمتر شناخته‌شده پیروز میدان بوده‌اند و هواداران شهردار ایندیانا این سوابق تاریخی را در ذهن دارند.

آمریکا در سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۸ نیز وضعیتی مشابه اوضاع فعلی داشت. در انتخابات ۱۹۷۶، جیمی کارتر، جرالد فورد، رییس‌جمهوری وقت، را شکست داد و در انتخابات ۲۰۰۸، مردم به نشانه مخالفت با سیاست‌های رییس‌جمهوری وقت، جرج بوش، به اوباما رای دادند.

جنگ لفظی مذهبی با مایک پنس

بوتیجج از هر فرصتی برای حمله به مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، که از مخالفان جدی همجنس‌گرایی است، بهره برده است.

او در جدیدترین اظهاراتش خطاب به پنس، که گرایش مذهبی افراطی دارد، گفت: «ازدواجم با چیستن از من آدم بهتری ساخته است. بله، جناب آقای معاون رییس‌جمهوری، این ازدواج من را به خدا نزدیک‌تر کرد.»

بوتیجج گفت با اصل دین مشکلی ندارد و اضافه کرد: «من هم مذهبی‌ام.»

پنس و همسرش کارن هر دو می‌گویند بوتیجج با اظهارات ضد‌دینی، در‌صدد کسب جایگاه سیاسی در کشور است.

از نگاه مردم آمریکا، بوتیجج و پنس تفسیرهای تند خود را از انجیل دارند.

مایک مورفی، سیاستمدار جمهوری‌خواه ایندیانا، گفت: «پنس کورکورانه بر این باور است که خدا برای هر کسی برنامه‌ای دارد. از نگاه پنس، درخواست دونالد ترامپ از او برای پست معاونت ریاست‌جمهوری نیز بخشی از طرح خدا بود.»

بوتیجج گفته است «مایک پنس‌های دنیا» باید بدانند که مخالفت آن‌ها با همجنس‌گرایی او «مخالفت با خالق» اوست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More