شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشروی‌های ارتش بشار اسد در شمال غرب سوریه در آستانه مذاکرات ترکیه و روسیه

 

نیروهای ارتش سوریه با پیشروی‌های قابل توجهی در منطقه ادلب سوریه، بخش زیادی از این منطقه را در اختیار گرفتند. این در حالی است که قرار است دور جدیدی از مذاکرات میان ترکیه و روسیه درباره تنش در منطقه برگزار شود.

پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه در شمال غرب این کشور، همکاری شکننده میان آنکارا و مسکو را زیر سوال برده است. در حالی که روسیه از ارتش رژیم بشار اسد و ترکیه از شبه‌نظامیان مخالف دمشق حمایت می‌کنند، آنکارا و مسکو درباره رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای جنگ فرسایشی و نه ساله سوریه با یکدیگر همکاری می‌کردند.

ترکیه که از همان ابتدا خواستار برکناری بشار اسد بود، در حملات اخیر رژیم دمشق در منطقه ادلب، سیزده سرباز ارتش خود را از دست داده است. ترکیه به روسیه هشدار داده که مانع حملات ارتش سوریه شود، و اگر نیروهای سوری تا پایان ماه میلادی از منطقه عقب‌نشینی نکنند، از قدرت نظامی برای عقب‌ راندن آنان استفاده خواهد کرد.

اما در روز یکشنبه، جنگنده‌های روسی حملات سنگینی را در استان حلب انجام دادند و شهرهایی از جمله عندان را بمباران کردند؛ شهری که بلافاصله پس از حمله هوایی روسیه، از سوی نیروهای ارتش سوریه و همچنین شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران تصرف شد.

منابع نظامی مخالف دولت سوریه اعلام کرده‌اند که نیروهای مخالف از این منطقه از جمله عندان و حریتان عقب‌نشینی کرده‌اند. 

رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، گفت: «در اولین روز، آنان [نیروهای ارتش سوریه] منطقه‌ای را تصرف کردند که طی هشت سال گذشته نمی‌توانستند حتی یک روستای آن را در اختیار بگیرند.»

او با اعلام این که ارتش سوریه سیزده شهر و روستا در این منطقه را در روزهای اخیر تصرف کرده، ادامه داد: «رژیم [سوریه] خیلی سریع در منطقه پیشروی کرد. مخالفان از خیلی از مناطق عقب‌نشینی کردند.»

پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه پس از آن بود که نیروهای این ارتش برای اولین بار در سال‌های اخیر، کنترل بزرگراه دمشق-حلب را در اختیار گرفتند؛ کنترل این بزرگراه که نزدیکترین مسیر میان این دو شهر بزرگ سوریه است، پیروزی بزرگی برای دولت بشار اسد به شمار می‌رود.

با این حال، نیروهای مخالف بشار اسد مورد حمایت ترکیه، عملیاتی را برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته آغاز کرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه اعلام کرده‌اند که کاروانی از صدها خودرو نظامی به همراه سربازها و تانک‌ها و تجهیزات پزشکی به سوری منطقه ادلب اعزام شده است.

پیشتر نیروهای ترکیه در چارچوب توافق با روسیه در سال ۲۰۱۸، در پایگاه‌های دیده‌بانی منطقه حضور داشتند.

منطقه ادلب نزدیک مرز ترکیه است و آنکارا نگران ورود موج جدید پناهجویان سوری به خاک ترکیه در پی افزایش تنش‌هاست.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، با شروع حملات رژیم بشار اسد به منطقه ادلب، صدها هزار نفر از ساکنان این منطقه آواره شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More