شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاخ سفید: تصمیم نهایی درباره سوریه اتخاذ نشده است

 

جلسه شورای امنیت ملی آمریکا که طی آن دونالد ترامپ و مشاوران نظامی‌اش به بحث درباره نحوه پاسخ به حمله شیمیایی دوما پرداختند بدون اتخاذ تصمیم نهایی پایان یافت. 

 کاخ سفید در بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که ترامپ با اعضای تیم امنیت ملی‌اش دیدار و درباره اوضاع سوریه بحث و گفت‌و‌گو کرده اما «تصمیم نهایی اتخاذ نشده است». این بیانیه می‌افزاید که آمریکا همچنان به ارزیابی اطلاعات موجود ادامه داده و با شرکا و متحدانش در تماس خواهد بود.

گفته می‌شود که یکی از دلایل به تعویق افتادن چنین تصمیم اختلاف نظر مشاوران امنیت ملی دونالد ترامپ درباره چگونگی واکنش نظامی به حکومت سوریه است. 

همزمان سوئد با ارائه طرحی به شورای امنیت خواستار تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در سوریه شده است. 

دونالد ترامپ در آخرین اظهار نظر درباره بحران سوریه گفته بود که ممکن است کشورش به این زودی به سوریه حمله نکند.

ترامپ روز پنج‌شنبه طی یک پیام توییتری گفت: «من هرگز نگفتم کی به سوریه حمله می‌کنیم؛ ممکن است حمله به زودی صورت گیرد و یا اینکه اصلا زود صورت نگیرد».

او ضمن اشاره به نقش دولتش در عقب راندن داعش در منطقه افزود:« تشکرها از آمریکا کجاست؟»

کاخ کرملین: خط تلفن تنش‌زدایی با واشنگتن فعال است

پیشتر روسیه اعلام کرده بود که یک خط ارتباطی تلفنی بین مقامات مسکو و کاخ سفید در مورد بحران سوریه اکنون فعال شده است.

به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، کاخ کرملین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خط ارتباط تلفنی ایجاد شده بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در مورد سوریه مورد استفاده واقع شده است.

این در حالی است که روسیه در این بیانیه همچنین گفته که مسکو از نزدیک تمامی مواضع واشنگتن در رابطه با سوریه را زیر نظر دارد.

مسکو همچنین تاکید کرده که خودداری از هرگونه اقدامی که منجر به تنش‌ بیشتر در بحران سوریه شود، اهمیت بالایی دارد، اما در عین حال احتمال جنگ در ابعاد وسیع را در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه منتفی ندانسته است. 

به دنبال وقوع یک حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی، کشورهای غربی ضمن محکوم‌ کردن شدید این حمله، امکان حمله نظامی به نیروهای بشار اسد در سوریه را محتمل دانسته‌اند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در نشست کابینه، ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما که تحت کنترل مخالفان دولت سوریه است، آن را «وحشیانه» و «ناگوار» خوانده و اعلام کرده بود که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، آمریکا تصمیم مهمی در این مورد خواهد گرفت.

روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین نیز، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، وزیران کابینه‌اش را جهت بررسی پیوستن این کشور به آمریکا و فرانسه برای حمله نظامی احتمالی در سوریه، فراخواند.

روسیه و ایران نسبت به هرگونه حمله به سوریه هشدار داده و گفته‌اند که در کنار دولت دمشق خواهند ایستاد.

 

  • تماس ترامپ و اردوغان در مورد سوریه؛ در تماس نزدیک هستیم

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در یک تماس تلفنی در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، کاخ سفید اعلام کرده که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحد آمریکا در گفت‌گویی تلفنی ضمن بررسی آخرین تحولات سوریه بر حفظ تماس‌ها در این رابطه تاکید کردند.

بیانیه کاخ سفید در این خصوص از انتشار جزییات بیشتر در رابطه با این گفت‌گوی تلفنی خودداری کرد.

 

  • مشاور بشار اسد: به همراه متحدانمان آماده جنگ هستیم

هم‌زمان با بالاگرفتن احتمال حمله آمریکا و هم‌پیمانان غربی به نیروهای بشار اسد در سوریه، بثنیه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد گفته است که حکومت سوریه از تهدیدات نظامی نمی‌ترسد و به همراه متحدانش آماده جنگ است. 

شعبان شامگاه چهارشنبه ۲۲ فروردین در مصاحبه با شبکه «المیادین» لبنان گفت: «پس از حمله (موشکی) اخیر به فرودگاه تی ۴، سوریه و روسیه خود را آماده (جنگ) کرده‌اند. دمشق و متحدانش در حال آماده‌باش کامل هستند و اسرائیل مشوق اصلی جنگ علیه سوریه است». 

مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد افزود: «آزادی غوطه شرقی نقطه عطفی (برای ما) در جنگ بین‌المللی علیه سوریه است». 

سوریه هرگونه دست‌داشتن در  حمله شیمیایی به شهر دوما  در غوطه شرقی را رد کرده‌ است. اختلاف نظر بر سر  عاملان این حمله شیمیایی باعث درگیری لفظی نمایندگان آمریکا و روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل شد. 

الکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردینگفت: «هر موشک آمریکایی که به سوی سوریه پرتاب شود، ساقط خواهد شد و سکوی پرتاب آن نیز هدف قرار خواهد گرفت».

در واکنش به این سخنان، دونالد ترامپ بامداد روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، در یک پیام توئیتری نوشت: «روسیه گفته که موشک‌های ما به سوریه را ساقط می‌کند؛ روسیه آماده باش، چرا که موشک‌های قشنگ، جدید و هوشمند ما در راهند، شما نباید با یک حیوان قاتل که از کشتن مردم خودش با گاز لذت می‌برد هم‌پیمان شوید».

 

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این پیام توییتری ترامپ گفت:«هدف از موشک‌های دقیق آمریکا، تلاش برای از بین بردن شواهد حمله شیمیایی مورد ادعا در سوریه است». این بیانیه همچنین تاکید کرد که «موشک‌های دقیق باید به سمت تروریست‌ها شلیک شود نه به سوی یک دولت قانونی».

 

گفتگو در این باره با فرهنگ منصور استاد علوم سیاسی کالج بنینگتن :

 

 

گفتگو با نگار مرتضوی در این باره :

 

 

گزارشی از علی مهتدی در این رابطه :

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More