شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاخ سفید درخواست ترامپ برای پایان تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد فلین را تکذیب کرد

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکا مبنی بر درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از جیمز کومی، رئیس برکنارشده پلیس فدرال آمریکا، برای پایان دادن به تحقیقات در مورد «روابط» میان مشاور امنیت ملی پیشین خود و روسیه، کاخ سفید این گزارش‌ها را رد کرده است.

 

روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست در گزارش‌هایی که روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه منتشر شد، نوشتند: «یک یادداشت از رئیس برکنار شده پلیس فدرال آمریکا نشان می دهد که دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی، درخواست کرد بود تا تحقیقات درباره رابطه «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با روسیه را متوقف کند.

نیویورک تایمز با انتشار بخش هایی از این یادداشت، نوشت آقای ترامپ پس از ملاقاتی در کاخ سفید به او گفته بود:« امیدوارم بتوانید این مساله را رها کنید».

آن یادداشت فورا پس از آن ملاقات نوشته شده بود که یک روز پس از استعفای مایکل فلین بود. به گزارش رویترز،‌ یک دستیار جیمز کومی در اف بی آی، تایید کرده این یادداشت را دیده است و صحت دارد.

ساعتی بعد از انتشار این گزارش، یک مقام ارشد دولت در اطلاعیه‌ای این گزارش را رد کرد و اعلام کرد که آنچه گزارش شده، تصویر درست و دقیقی از گفت و گو میان دونالد ترامپ و جیمز کومی نیست. این مقام کاخ سفید گفت: رئیس جمهور بارها گفت  ژنرال فلین یک مرد خوب است که به کشورش خدمت کرده است. رئیس جمهور هرگز از آقای کومی یا هیچ کس دیگر نخواست به تحقیقاتی، از جمله تحقیقات درباره ژنرال فلین پایان دهد.

 

  • افزایش نگرانی ها از تلاش دولت برای توقف تحقیقات

گزارش جدید درحالی منتشر شده که طی هفته گذشته عزل آقای کومی و انتشار جزییاتی از گفتگوی دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نگرانی ها درباره تلاش دولت برای توقف تحقیقات ارتباط دولت ترامپ با روسیه را افزایش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، را  در ۱۹ اردیبهشت، یک روزپیش از دیدارش  با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشینگتن، عزل کرد. کمتر از یک هفته بعد از این دیدار، شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌هایی که نامشان فاش نشده گفتند در این دیدار، آقای ترامپ اطلاعاتی سری در مورد داعش در اختیار مقامهای روس گذاشته است.

کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌است. دونالد ترامپ  نیز از تصمیم خود برای در میان گذاشتن برخی اطلاعات «مربوط به تروریسم و امنیت خطوط هوایی» با مقام‌های روسی دفاع کرده وگفته این اقدام حق مسلم اوست.

 

  • واکنش ها در کنگره

گزارش رسانه ها درباره یادداشت مکالمه دونالد ترامپ و رئیس وقت اف‌بی‌آی واکنش‌های گسترده ای درمیان اعضای کنگره داشته است.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنا، گزارش نیویورک تایمز را «تکان دهنده» خواند و گفت: آمریکا آزمون بی سابقه ای را پشت سر می گذراند.

برخی جمهوریخواهان نیز واکنش تندی به این مساله نشان دادند. جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوریخواه گفته: رسوایی های دولت ترامپ اکنون به ابعاد واترگیت رسیده است.

واترگیت رسوایی بود که در نهایت موجب شد برای اولین بار یک رئیس جمهوری آمریکا استعفا دهد. ریچارد نیکسون،‌ رئیس جمهوری وقت آمریکا بعد از فاش شدن نقش دولت در شنود ستاد انتخاباتی حزب رقیب (دموکرات) توسط اف‌بی‌آی، پیش از محاکمه از سمت خود استعفا داد.

روزسه شنبه همچنین، جیسون شافتز، از روسای کمیته نظارتی مجلس نمایندگان نیز در نامه ای به اف‌بی‌آی خواستار همه مکاتبات و یادداشت های مربوط به تماس ها میان آقای کومی و آقای ترامپ شده است و گفته: در صورت لزوم آماده‌است وزارت دادگستری را به ارائه گزارش‌ها مکلف کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More