شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کره‌شمالی خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شد

 

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، روز یک‌شنبه ۶ اسفندماه، از تمایل کره‌شمالی برای گفت‌وگو با ایالات متحده آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کیم‌یونگ چول، رییس سابق سازمان اطلاعات ارتش کره‌شمالی در جریان سفری که به‌مناسبت مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی به کره‌جنوبی داشته، گفته است که کره‌شمالی آماده گفت‌وگو با آمریکاست. او افزود که توسعه روابط میان دو کره و همچنین میان کره‌شمالی با آمریکا می‌بایست دست‌ در دست یکدیگر صورت گیرد.

پیش از انتشار این خبر، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدیدی که ازسوی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه این کشور وضع شده، این تحریم‌ها را تلاشی برای تضعیف احتمال بهبود روابط میان دو کره در جریان المپیک زمستانی دانست.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، به نقل از وزیر امور خارجه این کشور نوشت: «هر دو کشور کره با یکدیگر همکاری کردند و بازی‌های المپیک با موفقیت برگزار شد».

به گزارش این خبرگزاری، آمریکا با تحریم‌های گسترده‌ای که اخیراً وضع کرده، خطر وقوع جنگ را به شبه‌جزیره کره کشانده است.

در بیانیه این خبرگزاری آمده است: «هر محاصره‌ای که ازسوی آمریکا صورت گیرد، به‌عنوان اعلان جنگ تلقی خواهد شد».

پیش از این، نزدیک‌به یک‌صد قانون‌گذار و فعال‌سیاسی کره‌جنوبی در مخالفت با ورود هیأتی از کره‌شمالی به رهبری کیم‌یونگ چول، رییس سابق سازمان اطلاعات ارتش کره‌شمالی، در نزدیکی مرز این کشور و مقابل بیش از ۲هزار و پانصد نیروی پلیس کره‌جنوبی تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان، کیم‌یونگ‌چول را مسؤول مرگ ۴۶ملوان نیروی دریایی کره‌جنوبی می‌دانند که در حمله با اژدر به یکی از ناوهای نظامی این کشور در سال ۲۰۱۰ کشته شدند.

کره‌شمالی همواره دخالت خود در غرق شدن این ناو را انکار کرده است.

برگزاری المپیک زمستانی در کره‌جنوبی، روابط میان دوکشور را پس از پشت‌سر گذاشتن یک‌سال پر تنش درخصوص برنامه موشکی و همچنین آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی، تاحدودی بهبود بخشید.

در جریان این بازی‌ها، کیم‌یو‌ جونگ،خواهر کوچک کیم‌جونگ‌ اون، رهبر کره‌شمالی طی سفری سه‌روزه، در مراسم افتتاحیه این بازی‌ها شرکت کرد. پس از آن بود که رهبر کره‌شمالی هدف از این دیدار را تقویت فضای آشتی و گفت‌وگو میان دو کره عنوان کرد.

 

  • درخواست گفت‌وگو میان روسیه و آمریکا درمورد کره‌شمالی

این در حالی است که خبرگزاری تاس، روز یک‌شنبه ۶ اسفندماه، از درخواست ایگور مورگولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه برای گفت‌وگوی مستقیم میان مقامات روسی و ایالات متحده آمریکا در رابطه با بحران کره‌شمالی خبر داد.

ارائه این درخواست ازسوی روسیه، پس از تصویب تحریم‌های گسترده آمریکا صورت می‌گیرد که تجارت دریایی نفت و هرگونه سوخت را با کره‌شمالی هدف قرار داده است.

این خبرگزاری به نقل از مورگولوف نوشت: «من اطمینان دارم که شرایط حاکم بر شبه‌جزیره کره، نیازمند گفت‌وگو میان ایالات متحده و روسیه است».

در این گزارش آمده است که مورگولوف از ارسال دعوت‌نامه‌ای به جوزف یون، مسؤول ویژه ایالات متحده آمریکا در امور کره‌شمالی خبر داده است.

مورگولوف، ضمن اعلام این‌که تا کنون تاریخ معینی برای این گفت‌وگو مشخص نشده است، درخواست کرد تا گفت‌وگوهای مستقیمی نیز میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ انجام شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More