شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان؛ کشف اولین مورد ابتلا در یمن، جان باختن زنان باردار در مکزیک

 

در یمن، کشوری که سال‌هاست درگیر جنگ است، دولت روز جمعه از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این در حالی است که با توجه به بنیه ضعیف نظام درمانی یمن، سازمان‌های بین‌المللی نسبت به خطر وقوع یک فاجعه انسانی در صورت شیوع کرونا در این کشور هشدار داده‌اند.

در آمریکا، شیوع ویروس کرونا همچنان با شدت ادامه دارد، اما آخرین آمار قربانیان نسبت به آمار پیشین اندکی کاهش یافته است.

بر اساس اعلام دانشگاه هاپکینز، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۸۳ نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که آمار روزانه قبلی قربانیان ۱۹۷۳ نفر بود. با این حال تعداد کل قربانیان در آمریکا به بیش از ۱۶ هزار نفر رسیده است.

در مکزیک نیز، برای اولین بار اعلام شد که دو زن باردار مبتلا به ویروس کرونا در این کشور جان باختند. تاکنون در آمریکای مرکزی ۱۹۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

توافق کشورهای حوزه یورو

در اروپا، شامگاه پنج‌شنبه کشورهای عضو منطقه یورو به توافقی برای حمایت از اقتصاد این کشورها دست یافتند. این توافق به ارزش هزار میلیارد یورو است که پانصد میلیارد آن فورا در دسترس خواهد بود. 

همچنین برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه روز جمعه اعلام کرد که این کشور ۲۰ میلیارد یورو برای کمک به شرکت‌های دولتی و خصوصی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، اختصاص می‌دهد.

همچنین در فرانسه در حالی که آمار قربانیان کرونا در بیمارستان‌های این کشور طی روزهای اخیر کاهش یافته، اما آمار قربانیان در خانه‌های سالمندان افزایش یافته است.

شرکت کوریان، که دارای شعباتی از خانه‌های سالمندان در سراسر فرانسه است، روز جمعه اعلام کرد که از مجموع ۲۳ هزار سالمندی که در شعبات مختلف این شرکت به سر می‌برند، ۳۵۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. در مجموع در فرانسه ۷۵۰۰ خانه سالمندان وجود دارد. قربانیان کرونا در سراسر فرانسه نیز به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده است. 

در حالی که پیش‌بینی می‌شود مدت زمان قرنطینه سراسری در فرانسه، از ۱۵ آوریل نیز فراتر رود و تمدید شود، روز جمعه اعلام شد که قرنطینه سرزمین‌های فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی تا ۲۹ آوریل ادامه دارد.

در بلژیک، بر اساس آماری که روز جمعه اعلام شد، تعداد قربانیان طی ۲۴ ساعت گذشته رکورد جدیدی را به ثبت رساند و ۴۹۶ نفر در این بازه زمانی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند.

این در حالی است که آمار قربانیان کرونا در بلژیک در مجموع به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

در بریتانیا، که آمار مبتلایان و قربانیان کرونا همچنان در حال افزایش است، بوریس جانسون، نخست وزیر، که شامگاه پنج‌شنبه از بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خارج شده، در حال گذراندن دوران نقاهت است.

استنلی جانسون، پدر بوریس جانسون، روز جمعه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی با بیان این که «او [نخست وزیر بریتانیا] باید استراحت کند»، از مردم این کشور خواست که از بستری شدن پسرش درس بگیرند: «اگر این ویروس می‌تواند نخست وزیر را مبتلا کند، به این معنی است که خودش را نزدیک کرده است.»

بریتانیا با نزدیک به ۸ هزار کشته، پنجمین کشور در جدول قربانیان ویروس کرونا در میان کشورهای جهان است.  

در آلمان، دولت این کشور به تبعیت از برخی دیگر از کشورها، قصد دارد که با اپلیکیشن ویژه‌ای، شبکه انتقال ویروس در میان مردم را شناسایی کند.

 

افزایش شیوع کرونا در شرق اروپا

شیوع ویروس کرونا در کشورهای شرق اروپا نیز افزایش یافته است. روز جمعه مجارستان از بیشترین میزان ابتلای روزانه در این کشور خبر داد و اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۰ مورد جدید ابتلا گزارش شده است.

همچنین در روسیه نیز تعداد مبتلایان، بالاترین رقم را تاکنون به ثبت رساند. بر اساس گزارش مرکز ملی مدیریت بحران بهداشتی روسیه، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۸۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سراسر این کشور شناسایی شده و تعداد کل مبتلایان به نزدیک ۱۲هزار نفر رسیده است.

در ژاپن، در حالی که دولت توکیو به تاخیر در اجرای تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متهم شده است، روز جمعه محدودیت‌ها در کلانشهر توکیو آغاز شد و مغازه‌های بسیاری در این شهر بسته شدند.

فرماندار توکیو روز جمعه فهرستی از کسب‌وکارهای را ارائه کرد که تا ششم ماه مه تعطیل خواهند بود. همچنین مقام‌های کیوتو، پایتخت پیشین امپراطوری ژاپن، خواستار پیوستن به مناطقی شده که در آنها وضعیت اضطراری اعلام شده است.

 

نشست وزرای انرژی گروه ۲۰ 

یک روز پس از اعلام توافق اوپک و روسیه برای کاهش تولید روزانه ۱۰میلیون بشکه نفت، قرار است نشستی از راه دور در سطح وزرای انرژی کشورهای عضو گروه بیست برگزار شود.

مقام‌های ریاض امیدوارند که سیاست کاهش تولید نفت را به کشورهای غیر عضو اوپک نظیر آمریکا و مکزیک نیز گسترش دهند. این در حالی است که قیمت نفت روز جمعه در بازارهای آسیا باز هم کاهش یافت.

با شیوع ویروس کرونا در جهان، درخواست‌ها برای خرید نفت کاهش یافت و حمل و نقل سوخت نیز در جهان کم‌تر شد. این شرایط منجر به افت کم‌سابقه نفت در بازارهای جهانی شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More