شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: ایتالیا در قرنطینه، ژاپن آماده وضعیت اضطراری

در حالی که شیوع ویروس کرونا در ایتالیا با سرعت ادامه دارد و این کشور را به کانون کرونا در اروپا تبدیل کرده، دولت رم دستور قرنطینه سراسر کشور را صادر کرد و همه شصت میلیون جمعیت ایتالیا را به ماندن در خانه‌های خود فراخواند. همزمان ژاپن لایحه‌ای را ارائه کرد که به دولت اجازه اعلام «وضعیت اضطراری» در سراسر کشور را می‌دهد.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون بیش از ۹ هزار نفر در ایتالیا به ویروس کرونا مبتلا و از این میان ۴۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که پیشتر فقط مناطقی از شمال این کشور در قرنطینه قرار گرفته بود، جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، روز دوشنبه ۱۹ اسفند، دستوری را امضا کرد که بر اساس آن، از روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، محدودیت‌های تردد در سراسر کشور اعمال می‌شود.

او با لحنی جدی گفت: «من دستوری را امضا خواهم کرد که این طور می‌شود آن را خلاصه کرد: "من در خانه می‌مانم". سراسر ایتالیا به یک منطقه حفاظت‌شده تبدیل خواهد شد.» 

بر اساس دستور دولت ایتالیا، مردم این کشور فقط برای کار،  خرید مایحتاج خانه یا درمان، مجاز به خروج از خانه هستند. همچنین هرگونه تجمعی ممنوع شده است.

با این حال، نخست وزیر ایتالیا اضافه کرد که برای ادامه یافتن حیات اقتصادی کشور و برای این که مردم بتوانند به محل کار خود بروند، محدودیت‌های جدید شامل بخش حمل و نقل عمومی نخواهد شد.

ایتالیا که یکی از اعضای گروه هفت کشور صنعتی جهان است، اولین کشوری است که سراسر سرزمین خود را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، در قرنطینه قرار می‌دهد.

پاپ فرانسیس که از روز شنبه همه ملاقات‌های عمومی خود را لغو کرده، صبح سه‌شنبه از همه کشیشان خواست که به عیادت بیماران مبتلا به ویروس کرونا بروند.

ژاپن آماده «وضعیت اضطراری»

همچنین در ژاپن، دولت توکیو روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، لایحه‌ای را ارائه کرد که دولت اجازه خواهد داشت در صورت لزوم «وضعیت اضطراری» در سراسر کشور اعلام کند. در این لایحه، اجازه قرنطینه مکان‌های بیشتر و زمینه استفاده از مکان‌های عمومی برای تبدیل به بیمارستان‌های موقت به دولت داده شده است.

این لایحه در واقع بازبینی قانون سال ۲۰۱۲ درباره شیوع آنفولانزا در این کشور است و قرار است که هفته جاری به تصویب برسد.

در حالی است که قرار است پنج ماه دیگر در ژاپن بازی‌های المپیک برگزار شود، سخنگوی دولت ژاپن گفت که هنوز ضرورتی برای اعلام «وضعیت اضطراری» وجود ندارد و برنامه‌های آماده‌سازی المپیک همچنان ادامه دارد.

تاکنون در ژاپن بیش از ۵۰۰ نفر به کرونا مبتلا و نه نفر نیز قربانی شده‌اند و دولت شینزو آبه برای مدیریت بحران کرونا شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است.

سراسر اروپا آلوده به کرونا

روز سه‌شنبه قبرس شمالی از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که یک توریست ۶۵ ساله آلمانی است. به این ترتیب، ویروس کرونا تقریبا همه کشورهای اروپایی را آلوده کرده است.

در فرانسه، به عنوان دومین کانون ویروس کرونا در اروپا، تاکنون ۱۴۱۲ نفر به این ویروس آلوده و ۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه نیز به این ویروس مبتلا شده، اما حال عمومی‌اش خوب توصیف شده است. در مجلس فرانسه نیز پنج نماینده و دو کارمند پارلمان، به این ویروس مبتلا شده‌اند.

همچنین در حالی که تاکنون گفته می‌شد که معمولا کودکان زیر ۱۰ سال از ابتلا به این ویروس مصون هستند، مقام‌های فرانسوی از ابتلای یک کودک هشت ساله در پاریس به این ویروس خبر داده‌اند.

قرار است که روز سه‌شنبه رهبران اتحادیه اروپا در یک ارتباط ویدئویی درباره شیوع کرونا در اروپا یا یکدیگر گفت‌وگو کنند.

اظهار امیدواری سازمان بهداشت جهانی

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رسیده و تعداد قربانیان نیز از ۴۰۰۰ نفر فراتر رفته است.

همچنین روز  به روز کشورهای بیشتری از شناسایی موارد ابتلا به کرونا خبر می‌دهند. به عنوان نمونه، مغولستان، روز سه‌شنبه برای اولین بار از شناسایی یک مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داده که یک توریست فرانسوی است.

اما با وجود روند صعودی گسترش ویروس کرونا در برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، این اپیدمی در چین و کره جنوبی رو به کاهش است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، با وجود این که از «تهدید واقعی» یک همه‌گیری جهانی خبر داده، اما اعلام کرده که اغلب کسانی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، بهبود یافته‌اند. او گفت که از ۸۰ هزار نفری که در چین به این ویروس آلوده شدند، بیش از ۷۰ درصد بهبود یافته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More