شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: هشدار درباره اعتراض‌های مردمی و حمایت گروه ۲۰ از کشورهای فقیر

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اگر تدابیر اتخاذ شده از سوی کشورها برای مبارزه با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا در جهان، به اندازه کافی نباشد، ممکن است که جنبش‌های اعتراضی اجتماعی در برخی از کشورها شکل بگیرد.

ویکتور گاسپار، از مدیران این سازمان بین‌المللی، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین، تاکید کرد که اکنون با وجود محدودیت‌های قرنطینه، امکان به وجود آمدن اعتراض کم است، اما زمانی که دولت‌ها به این تصور برسند که شیوع کرونا کنترل شده، این اعتراضات ممکن است افزایش یابد.

همزمان وزرای اقتصاد کشورهای عضو گروه ۲۰، که شامل کشورهای ثروتمند جهان است، روز چهارشنبه اعلام کردند که از طرح تعلیق موقت بدهی‌های کشورهای فقیر حمایت می‌کنند. پیشتر برخی چهره‌ها از جمله پاپ فرانسیس خواستار لغو این بدهی‌ها شده بودند.

اما در حالی که شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد، و فقط تعداد مبتلایان در اروپا به بیش از یک میلیون نفر رسیده، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که از یک سیاست هماهنگ برای خروج از قرنطینه در کشورهای این اتحادیه حمایت می‌کند.

همزمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از طرح خروج از قرنطینه برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی خبر داد. ترامپ، روز چهارشنبه ۱۷ فروردین، در کاخ سفید اعلام کرد که روز پنج‌شنبه در یک ویدئو کنفرانس با فرمانداران ایالات مختلف آمریکا در این زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.

این در حالی است که فدرال رزرو، که مسئولیت تدوین سیاست‌های پولی و رشد اقتصادی در آمریکا را بر عهده دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید صنعتی در این کشور در ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، به میزان ۵.۴ درصد کاهش داشته است. این کاهش در شرایطی است که بسیاری از کارخانه‌‌ها در آمریکا مجبور شدند برای رعایت محدودیت‌ها فعالیت خود را متوقف کنند یا کاهش دهند. این میزان افت تولید صنعتی در آمریکا از سال ۱۹۴۶ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

همچنین در کانادا، روز چهارشنبه اعلام شد که تولید ناخالص ملی این کشور در ماه مارس، ۹ درصد کاهش داشته است. این کاهش، بیشترین کاهش ماهانه در کانادا از سال ۱۹۶۱ به شمار می‌رود.

در بریتانیا اعلام شد که با مرگ ۷۶۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، آمار مجموع قربانیان ویروس کرونا در این کشور به ۱۲ هزار و ۸۶۸ نفر رسید. آمار روزانه قربانیان در بریتانیا نسبت به روزگذشته، اندکی کاهش را نشان می‌دهد. با این حال تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا در این کشور در حال نزدیک شدن به مرز ۱۰۰ هزار نفر است.

در فرانسه، در حالی که شیوع ویروس کرونا موجب درگیری دولت این کشور با شرکت آمازون شده است، این شرکت روز چهارشنبه از کاهش فعالیت خود خبر داد. همچنین ادوار فیلیپ، نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه گفت که دولت مشغول تهیه طرحی به ارزش ۱۱۰ میلیارد یورو برای مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا در این کشور خبر داد. همچنین قرار است که در فرانسه، استفاده از اطلاعات تلفن‌های همراه برای شناسایی زنجیره انتقال ویروس کرونا از سوی دولت، در پارلمان مطرح و بررسی شود. 

در اسپانیا، بر اساس آمار روز چهارشنبه، تعداد قربانیان نسبت به روز سه‌شنبه کاهش یافت و به ۵۲۳ نفر رسید. این در حالی است که این کشور کاهش محدودیت‌های قرنطینه را آغاز کرده است.

اما آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که محدودیت‌های قرنطینه را تا روز سوم ماه مه، یعنی بیش از دو هفته دیگر، تمدید می‌کند.

در شرق اروپا، رئیس جمهوری گرجستان قرنطینه کشور را تا دهم ماه مه تمدید کرده است. گزارش‌ها حاکی از هجوم مردم برای خارج شدن از تفلیس، پایتخت این کشور به قصد سکونت در خانه‌های بیرون شهر است.

در خاورمیانه، شرکت هواپیمایی امارات در دبی، از شروع اجرای آزمایش‌های فوری در فرودگاه بین‌المللی این شهر خبر داد. قرار است که این آزمایش‌ها در عرض ده دقیقه نتیجه ابتلا به ویروس کرونا را مشخص کند. مقام‌های اماراتی اعلام کرده‌اند که تاکنون پنج هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند و از این میان، ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

در آفریقا، دولت آفریقای جنوبی روز چهارشنبه از راه‌اندازی کارزاری علیه انتشار اخبار جعلی درباره شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی این کشور خبر داد. دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد که با همکاری چندین وزارتخانه این کشور، یک سیستم الکترونیکی هشدار در این زمینه ایجاد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More