شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشتی جنگی آمریکا با دو هزار ۵۰۰ تفنگدار وارد خلیج فارس شد

ناو هواپیمابر، یو.اس.اس باتان، نیروی دریایی ایالات متحده، با عبور از تنگه هرمز وارد آب‌های خلیج فارس شد. این کشتی جنگی و گروه ناوهای همراه آن ، حامل دو هزار ۵۰۰ تن از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا است.

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، بیست‌وسوم بهمن ماه، به نقل از لنس لشر، فرمانده این ناو جنگی منتشر شد اشاره شده است که این ناو از سوی دو کشتی‌ جنگی دیگر، «یو.اس‌.اس نیویورک» و «یو.اس‌.اس اوک‌هیل»، همراهی می‌شود.

فرمانده ناو یو.اس.اس باتان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبور ما از این تنگه مهم و حضور مداوم ما، نقش مهمی در تامین آزادی کشتیرانی و حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد.»

فرمانده ناو یو.اس.اس باتان، یکی دیگر از دلایل حضور نظامی آمریکا در منطقه را «اطمینان دادن به متحدان ایالات متحده» عنوان کرد.

فرانک مک کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه در اظهاراتی گفته بود: « به‌جهت تداوم تنش‌ها در خاورمیانه نیروهای آمریکایی کماکان در منطقه می‌مانند.»

تاکنون شش کشور بریتانیا، استرالیا، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آلبانی به ائتلاف نظامی آمریکا برای تامین آزادی کشتیرانی در آب‌های منطقه پیوسته‌اند.

چند کشور اروپایی، از جمله فرانسه و هلند و دانمارک، نیز بدون پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا، یک ائتلاف اروپایی با اهدافی مشترک در منطقه تشکیل داده‌اند.

به‌دنبال عملیات کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در فرودگاه بغداد، تنش میان ایران و ایالات متحده در منطقه بالا گرفت. در بامداد روز هجدهم دی‌ماه پایگاه هوای عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی، هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت. ایران حمله به عین‌الاسد را انتقام عملیات کشتن قاسم سلیمانی معرفی کرده است.

آخرین ناو بزرگ جنگی نیروی دریایی آمریکا که پیش از ورود یو.اس.اس باتان، در منطقه حضور داشت، ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» بود. ناو آبراهام لینکلن در نوامبر گذشته، به‌دنبال یک ماموریت ۱۰ ماهه، از منطقه خارج شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More