شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمک‌های پنهانی روسیه به کره شمالی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه 13 مهرماه از مسکو گزارش کرده است که دولت روسیه به‌طور پنهانی کمک‌های اقتصادی خود به کره شمالی را با هدف مقابله آن کشور با تحریم‌های آمریکا افزایش داده است.

رویترز در این گزارش می‌نویسد: «روسیه به صورت مخفیانه و آرام در حال افزایش کمک‌های اقتصادی خود به کره شمالی است تا هرگونه تلاش آمریکا برای سرنگون کردن حکومت کیم جونگ‌اون در این کشور را خنثی کند.

مسکو از این بیم دارد که سقوط دولت کره شمالی روند قدرت‌یابی و نفوذ خود در منطقه را تضعیف خواهد کرد و به آمریکا اجازه خواهد داد که در مرزهای شرقی روسیه نیروهای خود را مستقر کند.

با آنکه مسکو امیدوار است بتواند روابط آسیب‌دیده خود با آمریکا را به خاطر موضوع اوکراین ترمیم کند و از فشار تحریم‌های کشورهای غربی بر سر این موضوع بکاهد، اما نهایتاً مسکو عمیقاً با هرگونه تلاش واشنگتن برای دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر مقابله می‌کند.

روسیه هم اینک در افزایش تعداد نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در جوار مرزهای غربی خود در اروپا شدیداً عصبانی است و تحمل دیدن تکرار این سناریو در مرزهای آسیایی خود را ندارد.

با اینکه روسیه در نگه‌داری از حکومت کره شمالی که تولد خود را به عنوان یکی از اقمار دولت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز کرد کوتاهی نمی‌کند، اما چندان هم دست حکومت پیونگ‌یانگ را در تصمیم‌گیری‌های سیاسی باز نمی‌گذارد. مسکو ماه گذشته همراه با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه مربوط به اجرای تحریم‌های جدید به خاطر آزمایشات موشکی آن را امضاء و تأیید کرد.

آندری کورتونوف رئیس شورای امور بین‌المللی روسیه در مورد حمایت مخفیانه روسیه از کره شمالی می‌گوید: «کرملین واقعاً معتقد است که رهبری کره شمالی به این اطمینان‌خاطر که آمریکا در صدد تغییر رژیم آن نیست محتاج است. دولت پوتین می‌داند که پرزیدنت ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند بر خلاف اوباما تصمیم به سرنگون کردن رژیم کره شمالی بگیرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More