شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گاردین: ریسک اردوغان در حمله به عفرین می‌تواند متوجه حکومتش شود

 

روزنامه گاردین در مقاله‌ای می‌نویسد ریسکی که رجب طیب اردوغان در حمله نظامی به مناطق کردنشین عفرین کرده است می‌تواند به ضد حکومت خودش تبدیل شود.

در این مقاله آمده است: «رئیس‌جمهور کله‌شق ترکیه با بی‌توجهی به روسیه و رژیم بشاراسد روی پیروزی بر علیه نیروهای کُرد شرط‌بندی خطرناکی کرده است. اما این قمار می‌تواند موقعیت خود او را به‌زیر سئوال ببرد.

حمله زمینی روز گذشته ارتش ترکیه همراه با نیروهای ارتش آزاد سوریه که متحد ترکیه بر علیه رژیم اسد هستند، به‌دنبال حملات هوایی و آتش توپخانه چند روز گذشته صورت گرفته است. نیروهای یگان‌های مدافع خلق کُرد که تعدادشان به 10 هزار فرد مسلح می‌رسد می‌گویند آنها یک وجب خاک خود را از دست نخواهند داد.»

این مقاله می‌افزاید: «اردوغان در سال 2011 و آغاز جنگ داخلی سوریه در همسویی با غرب برای سرنگون کردن رژیم اسد وارد این جنگ شد. اما با ظهور داعش در عراق و سوریه، ترکیه که یک عضو ناتو می‌باشد، شکست خلافت اسلامی داعش را اولویت خود در سوریه قرار داد.

اما از سال 2015 و همزمان با شکست آتش‌بس میان ترکیه و حزب کارگران کُرد، موضوع 'تهدید تروریست‌های کُرد' از مرزهای عراق و سوریه مشغولیت ذهنی اردوغان بوده است.

اردوغان با سوءاستفاده از موضوع کودتای نافرجام سال 2016 بر علیه دولت خود سرکوب سازمان‌ها و احزاب کُردهای کشورش را شدت بخشیده و همه رهبران منتخب آنها را زندانی کرده است.

برای اردوغان و همفکران ناسیونالیست او ایده یک کردستان مستقل در شمال عراق و هم‌مرز با جنوب ترکیه یک کابوس خطرناک است.

اما مشکل اردوغان امروز غیر از مقاومت کردها در مقابل این حملات نظامی، غیبت بازیگران دیگر منطقه در پشتیبانی از سیاست سرکوبگرانه او نسبت به کردهاست. روسیه، اسد و اربابان او در ایران با این عملیات مخالفت کرده‌اند. برای این سه کشور کنترل نفوذ داعش بر کنترل کردها ارجحیت دارد و هر کدام نیز در حال برنامه‌ریزی برای سوریه پس از پایان جنگ هستند.

از آن گذشته اردوغان با دولت ترامپ هم درافتاده است. ادامه حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق و طرح استقرار یک نیروی 30 هزار نفره در مرز سوریه و ترکیه اردوغان را به‌شدت خشمگین کرده است. رهبران ترکیه اکنون به‌طور کامل در سطح بین‌المللی منزوی شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد آنها هیچ اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More