شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گردانندگان محله «خودمختار» در سیاتل: بودجه پلیس را نصف کنید و به سیاه‌پوستان بدهید

تظاهرات کنندگان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در سیاتل روز جمعه در مورد شرایط خود برای ترک محله بدون پلیس و خودمختار کاپیتل‌هیل، که به «چاز» معروف شده، با مقامات محلی مذاکره کردند.

این محله که در نزدیکی مرکز سیاتل قرار دارد و فضایی به بزرگی شش بلوک را در بر می‌گیرد، به کانون تظاهرات علیه نژادپرستی تبدیل شده و طی هفته اخیر بدون حضور پلیس تحت کنترل تظاهرات کنندگان بوده است.

 اشغال چاز از سوی تظاهرات‌کنندگان زمانی آغاز شد که جنی دورکان، شهردار سیاتل، روز دو‌شنبه به پلیس دستور داد از این منطقه خارج شود. پس از کشته شدن جروج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی ساکن مینیاپولیس در پنجم خرداد، این منطقه به محل درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان تبدیل شده بود. بر اساس گزارش‌ها در این منطقه‌ مرفه از شهر خشونت‌هایی روی داد و به سوی پلیس بمب‌های دست‌ساز پرتاب شد. همچنین مواردی از غارت فروشگاه‌ها گزارش شده است.

با خروج پلیس از چاز، تعداد گسترده‌ای از کنشگران اجتماعی به این محله آمدند، روی دیوارها و زمین گرافیتی کشیدند، شعارهای سیاسی سر دادند، چادر برپا‌کردند و در یکی از پارک‌های محله مستقر شدند. 

تظاهرات کنندگان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» گفته‌اند تا زمانی که خواسته‌های آنها از سوی مسئولان پذیرفته نشود، این محله را ترک نمی‌کنند. خواسته‌های معترضین این است: نصف شدن بودجه پلیس و ارائه مابه‌التفاوت آن به جامعه سیاهپوستان.

جسیکا کیلپاتریک، سخنگوی جنبش «زندگی سیاهان مهم است» می‌گوید: «این اشغال موقت است و تا زمانی ادامه خواهد داشت که خواسته‌های ما برآورده شود.»

شهردار سیاتل قول داده مبلغ صد میلیون دلار به صورت مستقیم برای جامعه آمریکایی‌آفریقایی سرمایه‌گذاری کند. از سوی دیگر، شورای شهر در حال بررسی میزان بودجه پلیس است.

 اشغال چاز در سطح ملی عصبانیت چهره‌های محافظه‌کار را برانگیخته است. روز پنج‌شنبه، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت: «چپ‌های افراطی، فرماندار جی اینسلی و شهردار سیاتل، دارند در سطحی بازی می‌خورند که کشور بزرگ ما تا کنون شاهد آن نبوده است. شهرتان را هم اکنون پس بگیرید، اگر این کار را نکنید من برای شما انجامش می‌دهم.»

در واکنش به این اظهارات، اینسلی دموکرات در توییتی نوشت: «در حالیکه اشغال مجاز نیست، ما امیدواریم به راه حلی صلح‌آمیز برسیم.» او افزود: «چیزی را که اجازه نمی‌دهیم تهدید خشونت نظامی علیه مردم ایالت واشنگتن است که از کاخ سفید می‌آید.»

 اینسلی نوشت: «ارتش آمریکا برای حفاظت از مردم آمریکا خدمت می‌کند، نه برای شکنندگی یک رییس‌جمهور متزلزل.»

در این میان، هنرمندان به خیابان‌های چاز آمدند، بر روی جاده‌ها نقش کشیدند، گروه‌های رقص در گوشه‌و کنار به راه افتادند. مردم به تماشای پیاده‌روهایی آمدند که برای مقاصد مختلف پارتیشن بندی شده است، مثل «کافه گفتگو» که روبروی آن تابلویی نصب شده که نوشته: «بیایید در مورد ضدیت با فاشیسم حرف بزنیم.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More