شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گردشگران در دبی برای نخستین‌بار مجوز خرید مشروبات الکلی می‌گیرند

دبی با تسهیل مقررات فروش مشروبات الکلی به گردشگران اجازه می‌دهد از فروشگاه‌های تحت نظارت دولت نوشیدنی الکلی خریداری کنند. پیش از این، دسترسی به نوشیدنی‌های الکلی تنها برای افراد مقیم دارای مجوز ممکن بود.

مطابق مقررات جدید، گردشگرانی که به دبی می‌روند اکنون برای نخستین‌بار می‌توانند شخصا مجوز خرید مشروبات الکلی دریافت کنند. این تغییرات تازه در بحبوحه رکود اقتصادی در کشور نفت‌خیز امارات متحده عربی ایجاد شده است؛ رکود اقتصادی که میزان فروش نوشیدنی‌های الکلی در این کشور را برای نخستین‌بار در طول یک‌دهه گذشته، پایین آورده است.

برای مدت طولانی وضعیت حقوقی گردشگرانی که الکل می‌نوشند، در این کشور نامشخص بود، اما قوانین جدید قرار است به این معضل حقوقی پایان دهد.

مصرف الکل بدون مجوز در دبی همچنان غیرقانونی است، گرچه در میکده‌ها برای عرضه نوشیدنی الکلی نشان دادن مجوز ضروری نیست.

شرکت تحقیقاتی «یورومونیتور اینترنشنال» در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، نوشت: «امارات متحده عربی با چالش‌های دشواری روبه‌روست. الگوی خرید مصرف‌کنندگان و مولفه‌های جمعیتی تغییر کرده و این تغییرات در حال اثرگذاری است.»

بازدیدکنندگان از سراسر دنیا برای دیدن برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، و نیز تفریحگاه‌ها و سواحل خلیج فارس به دبی سفر می‌کنند.

امارات متحده عربی در زمینه مصرف الکل در خاورمیانه پیشتاز است. با وجود ممنوعیت کامل الکل در امارت شارجه، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مصرف سرانه الکل در این کشور ۳/۸ لیتر به ازای هر نفر در سال است.

تجارت الکل خصوصا برای دولت، حوزه‌ای بزرگ و پرسود محسوب می‌شود. علاوه بر مالیات ۵۰ درصدی بر واردات هر بطری الکل، در دبی برای خرید نوشیدنی الکلی از فروشگاه هم باید ۳۰ درصد مالیات پرداخت.

فروشگاه‌های معاف از گمرک دبی که متعلق به دولت است، تنها در سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار کالا به مسافران عبوری از فرودگاه دبی فروخته‌اند که این رقم شامل ۹ میلیون قوطی آبجو، سه میلیون بطری ویسکی و ۱/۵ میلیون بطری شراب می‌شود. فروش معاف از مالیات، اگرچه محدود است، اما نیاز به مجوز ندارد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «ام‌ام‌آی» (MMI) که زیرمجموعه خطوط هوایی امارات است و همچنین فروشگاه‌های African & Eastern دو عرضه‌کننده عمده مشروبات الکلی در امارات متحده عربی‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More