شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
وضعیت روزنامه‌نگاران در جهان

گزارشگران بدون مرز: خشونت و آزار و سرکوب روزنامه‌نگاران افزایش یافته است

 

سازمان «گزارشگران بدون مرز»، گزارش سالانه خود را از وضعیت سرکوب و آزار روزنامه‌نگاران در جهان منتشر کرد.

این سازمان، سال ۲۰۱۸ را یکی از خشونت‌بارترین سال‌ها برای روزنامه‌نگاران و گزارشگران  در سراسر جهان معرفی کرده است.

بر اساس برآوردهای سازمان «گزارشگران بدون مرز»، در سال جاری میلادی، که روزهای واپسین آن سپری می‌شود؛ دست‌کم ۸۰ خبرنگار یا روزنامه‌نگار در جهان کشته شده‌اند که در مقایسه با سال پیش ۱۵ تن به شمار قربانیان افزوده شده است.

نیمی از این تعداد، بر پایه یافته‌های سازمان «گزارشگران بدون مرز»، تنها در پنج کشور سوریه، افغانستان، یمن، مکزیک و هند کشته شده‌اند.

جنگ‌‌ها  و درگیری‌های نظامی، کماکان عامل اصلی کشته شدن خبرنگاران در سراسر جهان است؛ با این حال برخی از این قربانیان در خارج از مناطق جنگی به قتل رسیده‌اند که نشان از برنامه‌ریزی برای این قتل‌ها دارد.

علاوه بر قتل جمال‌خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در ترکیه؛ یان کوسیاک، روزنامه‌نگار اسلواک نیز در فوریه گذشته، به ضرب ده‌ها گلوله، در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، کشته شد.

در ایالات متحده نیز شش روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند. چهار تن از این روزنامه‌نگاران، در حمله مسلحانه به دفتر روزنامه محلی «کاپیتال گزت» در ماه ژوئن گذشته جان خودشان را از دست دادند.

علاوه بر ۸۰ روزنامه‌نگاری که در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند؛ ۶۰ گزارشگر  نیز به گروگان گرفته شدند و سه تن دیگر هم در شمار ناپدیدشدگان هستند.  اما در برابر،  در سال ۲۰۱۸، برای اولین بار در  ۱۵ سال گذشته، هیچ خبرنگاری در عراق کشته نشده است.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» همچنین از بازداشت و زندانی شدن ۳۴۸ روزنامه‌نگار در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ خبر داده است.

این سازمان به طور مشخص درباره ایران، به وضعیت شهروندخبرنگاران، محدودیت‌ها و اهمیت کار آن‌ها در شرایط کنونی در ایران اشاره کرده است.

بر اساس آخرین برآوردهای این سازمان، ایران کماکان در میان پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان قرار دارد.

سازمان «گزارشگران بدون مرز» در پاریس مستقر است. این سازمان از سال ۱۹۹۵ به طور مرتب گزارش‌هایی را در زمینه آزادی و سرکوب رسانه‌ها در جهان منتشر می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More