شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع روزنامه‌نگاران در مقابل سازمان محیط زیست و تقاضای استعفای کلانتری

 

جمعی از روزنامه‌نگاران در واکنش به کشته شدن دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی، مقابل سازمان محیط زیست تجمع کرده و خواستار استعفای عیسی کلانتری، رییس این سازمان، شدند.

منابعی به ایران اینترنشنال گفتند که مدیرعامل ایسنا به خبرنگاران این خبرگزاری دستور داده در تجمع شرکت نکرده و از آن حمایت نکنند.

زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست هم با اشاره به تجمع خبرنگاران مقابل سازمان محیط زیست در توییتی نوشت:‌ «با اینکه جاسوسخبرنگاران از شب قبل درصدد بر هم زدن این تجمع صنفی بودند اما برای دادخواهی خون مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی برگزار شد با هدف استعفا و محاکمه مقصرین حادثه.»

تجمع کنندگان روز چهارشنبه ۹ تیرماه در بیانیه‌ای خواستار تدوین آیین‌نامه‌ای الزام‌آور برای حفظ امنیت جان خبرنگاران در ماموریت‌های رسانه‌ای شدند.

این خبرنگاران همچنین اعلام کردند که ریحانه یاسینی با وجود حضور تمام‌وقت، قرارداد خرید خدمت داشت و برخلاف قانون کار از سوی خبرگزاری ایرنا بیمه نشده بود.

بر اساس این بیانیه، برخی از خبرنگاران حاضر در این اتوبوس که ساکن استان آذربایجان غربی بودند، به دلیل «نیروی استانی محسوب شدن بدون بیمه به ماموریت اعزام شده‌اند».

خبرگزاری ایسنا روز ۵ تیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که رییس و معاونان سازمان محیط زیست حتی برای تسلیت گفتن هم با این خبرگزاری تماس نگرفته‌اند.

دیگر رفتارهای مقام‌های سازمان محیط زیست واکنش‌های فراوانی در پی داشت؛ از جمله نحوه برخورد و نشستن عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست، در مقابل یک خبرنگار.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، روز چهارشنبه گفت: «اگر تخلفی انجام شد، دستگاه مربوطه حتما باید عذرخواهی کند و پاسخگو باشد.»

او همچنین افزود: «چرا آقای کلانتری استعفا دهد؟ یک حادثه تلخ برای خبرنگاران رخ داد و کسانی در این حادثه آسیب دیدند و خبرنگارانی جان خود را از دست دادند. این ضایعه دردناک را به خانواده آنها تسلیت می‌گویم.»

کلانتری در گفت‌وگویی که روز یکشنبه ۶ تیرماه در خبرگزاری ایسنا منتشر شد بار دیگر هرگونه قصور سازمان تحت امر خود در سانحه واژگونی اتوبوس و کشته شدن دو خبرنگار را رد کرد و گفت این اتوبوسی بود که برای مهمانان وی‌آی‌پی از آن استفاده می‌شد.

او گفت این اتوبوس هیچ مشکلی نداشت و «چه کار می‌کردیم؟ خب راننده در سرازیری آمده و ترمزش خالی کرده است و تصادف اتفاقی‌ست که افتاده است.»

او درباره نحوه نشستنش هم به وب‌سایت امتداد گفته بود: «این‌ حرف‌های مزخرف را بعضی همکاران شما درمی‌آورند. نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همین طور است. چه عذرخواهی؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنیم؟»

در واژگون شدن اتوبوس حامل خبرنگاران که برای بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه و تونل سد «کانی سیب» به استان آذربایجان غربی سفر کرده بودند، مهشاد کریمی، خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار ایرنا، جان باختند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More