شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: در ایران با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می‌شود

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، همزمان با روز جهانی زن در گزارشی به شورای حقوق بشر در مورد خشونت خانگی، از ازدواج سالانه هزاران دختر بین ۱۰ تا ۱۴ ساله و ادامه تبعیض ریشه‌دار در قانون ایران انتقاد کرد و گفت در ایران همچنان با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می‌شود.

در این گزارش که روز سه‌شنبه بین کشورهای عضو توزیع خواهد شد، آمده است: «در قوانین ایران تبعیض‌های فاحشی وجود دارد که باید تغییر کند. زنان ایران در بسیاری از عرصه‌های زندگی خود، از جمله ازدواج، طلاق، اشتغال و فرهنگ یا با محدودیت مواجه هستند یا نیاز به اجازه شوهر یا قیم خانواده پدری دارند و این امر آنها را از اتکا به نفس و کرامت انسانی محروم کرده است. این ساختارها کاملا غیرقابل قبول هستند و باید هم اکنون اصلاح شوند.»

این گزارش با اشاره به ازدواج بیش از ۱۶ هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹، مساله کودک‌همسری را «یکی از نگران‌کننده‌ترین مسائل» در ایران دانست و از دولت و مسئولان ایران خواست هر چه سریع‌تر سن ازدواج را افزایش داده و برای کاهش این رویه در ایران سیاست‌ها و طرح‌های بیشتری را در پیش بگیرند.   

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین با ابراز «نگرانی جدی» از بروز خشونت‌های خانگی در ایران گفت اقدامات دولت ایران برای محافظت از زنان و کودکان در برابر این پدیده «ناکافی» بوده است.

جاوید رحمان گفت طرح مجلس برای مقابله با خشونت خانگی کافی نیست و خواستار اصلاح این طرح و افزایش حمایت از زنان و کودکان در آن شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود از دولت ایران خواست «فرهنگ مصونیت برای نقض جدی حقوق بشر» را پایان داده و ناقضان حقوق بشر را وادار به پاسخگویی کند.

رحمان خاطرنشان کرد دولت ایران در انجام تحقیق و تفحص در مورد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ ناتوان بوده است.

او همچنین از تعداد بالای اعدام‌ها در ایران، اعدام کودک مجرم‌ها، اعدام‌های سیاسی همچون، اعدام نوید افکاری و روح‌الله زم و نیز گزارش‌های موجود در زمینه اعمال گسترده شکنجه و اعتراف‌گیری‌های اجباری ابراز نگرانی کرد.

این گزارش همچنین نسبت به اینکه تحریم‌ها علیه ایران، کار مقابله با کرونا را با اختلال مواجه کرده هشدار داده و در عین حال گفت: واکنش «غیر شفاف و ناکافی» دولت جمهوری اسلامی به کرونا به مرگ بسیاری از مردم ایران منجر شده، از جمله اینکه بسیاری از کادر درمان در نتیجه کمبود تجهیزات محافظتی لازم جان خود را از دست داده‌اند.

جاوید رحمان همچنین با ابراز نگرانی شدید از زندانی کردن خودسرانه کنشگران حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، فعالان کارگری، شهروندان دو تابعیتی و خارجی، هشدار داد این افراد در شرایط شیوع کرونا در زندان مانده‌اند.

این گزارش افزود: جمهوری اسلامی این شهروندان را به دلیل اعمال حقشان در آزادی بیان هدف قرار داده، از جمله یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز به دلیل اعتراض به حجاب اجباری زندانی شده‌اند و نسرین ستوده، آتنا دائمی و گلرخ ایرائی در زندان به سر می‌برند.

جاوید رحمان همچنین از نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران ابراز تاسف کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More