شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفت‌وگوهای ژنو درباره منازعه قره‌باغ؛ آذربایجان به پیشنهاد آلمان درباره آتش‌بس پاسخ منفی داد

 

آمریکا،‌ فرانسه و روسیه، سه کشوری که ریاست گروه مینسک را بر عهده دارند، برای رایزنی درباره درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه در ژنو نشستی برگزار می‌کنند.

همزمان، جمهوری آذربایجان درخواست آلمان برای آتش‌بس با ارمنستان را «تاسف‌آور» خواند و آن را رد کرد.

وزارت خارجه آذربایجان روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سخنان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان،‌ درباره آتش‌بس و اعمال فشار بر آذربایجان عمیقا تاسف‌آور و موجب شگفتی است.»

این بیانیه «آتش‌بس یکطرفه» را رد کرده و گفته این اقدام راه حل تنش نیست و تامین وضعیت فعلی یعنی اشغال قره‌باغ است.

آذربایجان همچنین خواستار فشار بر ارمنستان به عنوان کشور «متجاوز» و حمایت اتحادیه اروپا شده است.

وزارت خارجه این کشور گروه مینسک را که آلمان نیز عضو آن است متهم کرده نتوانست آتش‌بس قبلی را به «صلح دائمی» منجر کند.

گفت‌وگوهای رهبران گروه مینسک قرار است روز پنجشنبه در ژنو و با حضور نمایندگان آمریکا،‌ فرانسه و روسیه برگزار شود.

گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ برای یافتن راه حل صلح‌آمیز برای پایان دادن به منازعه ارمنستان و آذربایجان بر سر ناگورنو قره‌باغ ایجاد شد و ریاست آن مشترکا با سه کشور آمریکا،‌ روسیه و فرانسه است.

روسای جمهور و وزرای خارجه این سه کشور طی روزهای گذشته در بیانیه‌های مشترکی خواستار «آتش‌بس فوری» شده و از کشیده شدن درگیری به مناطق دیگر ابراز نگرانی کرده بودند.

همچنین به گفته وزیر خارجه فرانسه، نمایندگان این سه کشور روز دوشنبه در مسکو دیداری دیگر برای ترغیب ارمنستان و آذربایجان به آتش‌بس خواهند داشت.

ترکیه که از ابتدا حمایت خود از آذربایجان را اعلام کرده می‌گوید گروه مینسک نباید در میانجیگری جنگ نقش داشته باشد.

از سوی دیگر روزنامه گاردین در دوازدهمین روز جنگ به نقل از مقام‌های محلی ناگورنوقره‌باغ نوشت که نیمی از جمعیت منطقه به دلیل درگیری‌های نظامی آواره شده‌‌اند.

همچنین بر اساس اعلام مقام‌های آذربایجان، دست کم ۳۰ غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند. مقام‌های محلی ناگورنوقره‌باغ نیز می‌گویند شمار کشته‌شدگان نظامی این منطقه از آغاز درگیری به ۳۵۰ نفر رسیده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More