شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
«وحشت: دونالد ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وُودوارد در راه کتابفروشی‌ها

یازده سپتامبر دونالد ترامپ با کتاب روزنامه‌نگار واترگیت آمد

 

تازه‌ترین کتاب باب وُودوارد، «وحشت: دونالد ترامپ در کاخ سفید» (Fear: Trump in the White House) روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸ روانه کتابفروشی‌های آمریکا می‌شود. با آن که کتاب هنوز در دسترس خوانندگانش قرار نگرفته ولی تبدیل به خبر روز آمریکا شده و ترامپ در واکنش به انتشار آن، نُه توییت پشت سر هم منتشر کرده است.

باب وُودوارد در کنار کارل برن‌اشتاین، رسوایی واترگیت را برای روزنامه واشنگتن‌پست گزارش کرد که به استعفای دولت ریچارد نیکسون منجر شد. او از آن زمان موضوع سیاست آمریکا را از نزدیک دنبال می‌کند و به صورت متمرکز درباره  رئیس‌جمهورهای آمریکا می‌نویسد.

در رسوایی واترگیت باب وُودوارد در کنار کارل برن‌اشتاین شرح دادند که چطور با رضایت نیکسون، دفتر مرکزی حزب دموکرات آمریکا شنود شده بود. حالا وُودوارد در کتاب تازه‌اش، خواننده‌ را به کاخ سفید زیرنظر دونالد ترامپ می‌برد.

آمازون در توصیف کتاب نوشته که وُودوارد، «خواننده‌اش را به داخل کاخ سفید زیرنظر دونالد ترامپ می‌برد و به طور دقیق نشان می‌دهد که ترامپ چطور مهم‌ترین تصمیم‌های سیاست‌ خارجی و داخلی‌ را می‌گیرد. وُودوارد صدها ساعت با منابع دست اول مصاحبه کرده ، یادداشت‌های جلسات دولت را کسب کرده و دفترچه‌های خاطرات شخصی افراد، سندها و فایل‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده است.»

سی‌ان‌ان که نسخه‌ای از این کتاب را در اختیار دارد، می‌گوید دستیارهای ترامپ در کاخ سفید، یادداشت‌ها و مدارک جلسات دولتی را در اختیار این روزنامه‌نگار قرار داده‌اند تا «کشور را نجات دهند.»

 

 

 

 

کاخ سفید که در ابتدا نسبت به خبر انتشار این کتاب سکوت اختیار کرده بود، پس از آن‌که واشنگتن‌پست بخش‌هایی از کتاب «وحشت» را منتشر کرد، آن را یک «اثر سرهم‌بندی شده» عنوان کرد و سارا سندرز، سخن‌گوی کاخ سفید گفت این کتاب بر پایه صحبت کارکنانی از کاخ سفید نوشته شده که از آن‌جا اخراج شده‌اند و «با این گفته‌ها می‌خواهند تصویر بدی از رییس‌جمهور ارایه دهند».

چهره‌های برجسته مطرح شده در این کتاب همانند جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا و جان کلی، رییس دفتر رییس‌جمهور ترامپ، در بیانیه‌ای جمله‌های مطرح شده از قول آنان در این کتاب را تکذیب کردند. ترامپ در صفحه توییتر خودش در ۱۲ ساعتی که خبر انتشار این کتاب تبدیل به مهم‌ترین خبر رسانه‌های آمریکا شد، نُه توییت در تکذیب مباحث مطرح شده در این کتاب منتشر کرد.

 

از برنامه قتل بشار اسد تا ناتوانی ترامپ در راستگویی

وُودوارد در این کتاب ۴۴۸ صفحه‌ای، ترامپ را فردی به تصویر می‌کشد که بر پایه هوس‌هایش تصمیم می‌گیرد.

واشنگتن‌پست چند مثال از داخل کتاب می‌زند. یکی از آن‌ها پس از حمله شیمیایی سال ۲۰۱۷ در سوریه است و در یک جلسه کاخ سفید، به‌قول وُودوارد، ترامپ رو به ژنرال متیس می‌کند و می‌گوید «بشار اسد را بکشیم».

وُودوارد همچنین می‌گوید در مقابل «هوس‌های ترامپ»، کارمندان کاخ سفید برای کنترل رییس‌جمهور، سرش را کلاه می‌گذراند، کاغذهایش را از روی میزش برمی‌دارند تا او نتواند عجولانه تصمیم‌هایی مخرب بگیرد.

در این کتاب، وُودوارد از قول ژنرال کلی، رییس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید که «(ترامپ) یک احمق است. فایده ندارد سعی کنی او را به چیزی متقاعد کنی. حواسش پرت می‌شود. توی یک دیوانه‌خانه‌ایم.»

 

 

 

 

کلی در یک بیانیه این ایده که رییس‌جمهور را «احمق» خطاب کرده باشد رد کرد.

یک جمله جنجالی دیگر کتاب از قول وزیر دفاع آمریکاست که خطاب به وُودوارد گفته در یک جلسه کاخ سفید در موضوع شبه‌جزیره کره، دونالد ترامپ «مثل یک بچه (دبستانی) کلاس پنجم یا ششم» رفتار می‌کرد.

 

 

 

 

جان متیس هم در یک بیانیه مطبوعاتی این نقل‌قول را تکذیب کرد.

وُودوارد در مقابل از صحت کار ژورنالیستی خود دفاع کرد ولی هنوز عنوان نکرده که آیا صدای این افراد را ضبط کرده است یا بر پایه یادداشت‌هایش از گفت‌وگو با این چهره‌ها، کتابش را نوشته است.

او در «وحشت» می‌نویسد که ترامپ نزدیک‌ترین همکارهایش در کاخ سفید را آشکارا مسخره می‌کند. او دادستان کل آمریکا، ژنرال جف سِشنز را مثال می‌زند و می‌گوید ترامپ او را «یک عقب‌مانده ذهنی» و «یک احمق جنوبی» خطاب کرده بود که «حتی نمی‌تواند  دادستان یک کانتی در جنوب آلاباما باشد.»

 

 

 

 

نکته جنجالی دیگری که واشنگتن‌پست از کتاب «وحشت» منتشر کرده، اشاره به جلسه‌ای دارد که تیم وکلای دونالد ترامپ با او داشته‌اند. آن‌ها در این جلسه، تمرین می‌کنند که رابرت مولر ممکن است چه سوال‌هایی در تحقیق مربوط به احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از شخص رییس‌جمهور بپرسد.

وُودوارد می‌نویسد که وکیل‌های رییس‌جمهور، نمره رد به نحوه پاسخگویی ترامپ در این جلسه می‌دهند و سپس سراغ تیم مولر می‌روند و می‌گویند که ترامپ نمی‌تواند در یک جلسه شفاهی به سوال‌های مولر پاسخ دهد، «چون قادر به راستگویی» نیست. یکی از این وکیل‌ها همچنین به گفته وُودوارد به ترامپ توصیه کرده تا «شهادت نده. اگر شهادت بدهی کارت ختم به زندان می‌شود.»

کتاب «وحشت: دونالد ترامپ در کاخ سفید» روز ۱۱ سپتامبر در کتابفروشی‌های آمریکا عرضه می‌شود. هرچند هم‌اکنون در فهرست پرفروش‌های وب‌سایت آمازون، رتبه هشتم را با پیش‌فروش‌هایش کسب کرده است.

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More