شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۳۳ کشته بر اثر حملات هوایی در ادلب سوریه

 

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا اعلام کرده است که  از روز یکشنبه، ۸ بهمن، تاکنون بر اثر حملات هوایی در استان ادلب سوریه دست کم ۳۳ نفر کشته شده‌اند.  

استان ادلب در شمال غربی سوریه واقع است و کنترل آن همچنان در اختیار شورشیان مخالف بشار اسد قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیشتر تلفات در شهر «سراقب» که در مسیر بزرگراه منتهی به حلب و ۲۰ کیلومتری پایگاه هوایی ابوظهور قرار دارد رخ داده است. نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان وفادار به رژیم بشار اسد اخیرا پایگاه ابوظهور را از کنترل شورشیان خارج کردند. 

در عین حال رسانه‌های دولتی سوریه گزارش کرده‌اند که ارتش عملیات نظامی را در اطراف پایگاه ابوظهور گسترش داده است. 

حملات هوایی در استان ادلب در حالی اتفاق می‌افتد که مخالفان سوری کنفرانس «کنگره گفتگوی ملی سوریه» را که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه در شهر سوچی روسیه برگزار شود تحریم کرده‌اند. شمار زیادی از مخالفان حکومت بشار اسد از جمله «هیات عالی مذاکرات» که برجسته‌ترین گروه اپوزیسیون سوریه به شمار می‌رود و مورد حمایت عربستان قرار دارد مخالفت خود را با حضور در کنفرانس سوچی اعلام کرده‌اند. 

دولت روسیه روز دوشنبه گفت که عدم مشارکت مخالفان تاثیری بر روند برگزاری کنفرانس نخواهد داشت. مقامات نظامی روسیه پیشتر هشدار داده بودند که چنین اقدامی از سوی اپوزیسیون می‌تواند پیامدهای نظامی قابل‌توجهی در پی داشته باشد. 

مخالفان حکومت بشار اسد و حامیان عربی و غربی آنها روسیه را متهم می‌کنند که با برگزاری «کنگره گفتگوی ملی سوریه» می‌کوشد فرآیند صلح ژنو  را که مورد حمایت سازمان ملل و کشورهای غربی‌ست، به حاشیه براند. 

علاوه بر حملات مرگبار در استان ادلب، درگیری‌های خونین میان نیروهای دولتی و شورسیان در غوطه شرقی در حومه دمشق نیز ادامه دارد. بنا به آخرین گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه در روز یکشنبه، ۸ نفر بر اثر بمباران و شلیک خمپاره در این منطقه که در محاصره ارتش سوریه قرار دارد، کشته شدند. 

غوطه شرقی تنها قلمرو تحت کنترل مخالفان در نزدیکی پایتخت است و در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر در آن ساکنند. سازمان ملل و گروه‌‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که کمبود شدید غذا و مواد دارویی ناشی از محاصره نیروهای دولتی، جان ساکنان غوطه شرقی را تهدید می‌کند. 
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More