شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۸۰ کشته و صدها زخمی در انفجار مهیب کابل

 

انفجار مهیبی در مرکز شهر کابل، پایتخت افغانستان، در ساعت شلوغی صبح امروز، چهارشنبه، ۱۰ خرداد، ۸۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. در پی این انفجار، بر فراز قصر ریاست‌جمهوری و سفارت‌خانه‌های خارجی  که در آن منطقه قرار دارند، دود غلیظی آسمان را فرا گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این انفجار که در  ساعت ۸:۲۵ صبح به وقت محلی در نخستین روزهای ماه رمضان اتفاق افتاد، یکی از مرگ‌بارترین انفجارها در ماه‌های اخیر در کابل بوده است. وزارت بهداشت افغانستان از کشته‌شدن ۸۰ نفر و زخمی شدن ۳۵۰ تن دیگر در این انفجار خبر داده‌ است. اغلب قربانیان حادثه از شهروندان افغانستانی بوده‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکی از شدت زیاد و غیرعادی انفجار، انهدام چندین دستگاه خودرو و آسیب رسیدن به ساختمان‌ها در ده‌ها متر دورتر از محل انفجار بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز خبر داده است که شدت انفجار، موجب خرد شدن شیشه‌های ساختمان دفتر نمایندگی این خبرگزاری در کابل شده است.

در محل این انفجار، گودالی عمیق، به عمق حدود ۷ متر ایجاد شده است. بعضی گزارش‌ها حاکی از آن است که مواد منفجره در یک تانکر حمل آب جاسازی شده بود.

 

بصیر مجاهد، یک سخنگوی پلیس کابل، حادثه را در اثر انفجار یک بمب جاسازی‌شده در ماشین در نزدیکی سفارت آلمان اعلام کرده و اضافه کرده است که چندین ساختمان و دفتر اداری مهم دیگر نیز در نزدیکی نقطه‌ی انفجار بوده‌اند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه‌ی آلمان در توئیتر نوشته است که محل انفجار، نقطه‌ای نزدیک به ورودی سفارت آلمان بوده است و در پی آن، یکی از نگهبانان امنیتی سفارت کشته و تعدادی از کارمندان سفارت هم زخمی شده‌اند.

انفجار در منطقه‌ای روی داده است که سفارت‌خانه‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، ایران، بریتانیا، کاخ ریاست جمهوری و وزارت خارجه‌ی افغانستان در آن واقع شده‌اند.

علاوه‌بر سفارت آلمان، سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارت‌خانه و زخمی شدن دو کارمندش خبر داده است.

سفارت‌خانه‌های فرانسه، چین و هند هم بنابراعلام رسمی این دو کشور، در پی انفجار خسارت دیده‌اند، اما گزارشی مبنی‌بر زخمی‌شدن هیچ یک از دیپلمات‌های آنها منتشر نشده است.

این انفجار در حدود ۲۰۰ متری سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اتفاق افتاد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران نیز میزان خسارات وارده به اماکن دیپلماتیک ایران را  جزئی اعلام کرد و گفت که به کارکنان سفارت هم آسیبی نرسیده است و امور جاری تا ساعاتی دیگر ازسر گرفته خواهد شد.
سفارت بریتانیا نیز در ۱۰۰متری محل انفجار واقع شده، اما گزارشی از خسارت به ساختمان این نمایندگی سیاسی در کابل منتشر نشده است.
در بیانیه‌ای ازسوی عملیات پشتیبانی قاطع به رهبری ناتو در افغانستان آمده است که نیروهای امنیتی افغانستان از ورود وسیله‌ی نقلیه‌ی بمب‌گذاری‌شده به منطقه‌ی سبز که به‌شدت از لحاظ امنیتی محافظت می‌شود و محل استقرار بسیاری از سفارت‌خانه‌های خارجی و مقر فرماندهی عملیات پشتیبانی است، جلوگیری کرده‌اند و احتمال داده می‌شود که بمب‌گذار نتوانسته باشد به نقطه‌ی هدف اصلی خود برسد.  

 

به گزارش بی‌بی‌سی، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای این حمله را به‌شدت محکوم کرده و به مسؤولان دولتی دستور داده است که به زخمی‌های حادثه رسیدگی کنند.

در بیانیه‌ی دفتر رئیس‌جمهوری افغانستان آمده است: «دشمنان افغانستان بار دیگر با انجام حمله تروریستی در یکی از محلات شلوغ شهر کابل در منطقه‌ی وزیر محمد اکبرخان، آرامش مردم روزه‌دار را گرفتند و دست به جنایت بزرگ زدند».

هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که هدف اصلی آن چه بوده است.

معمولاً گروه طالبان مسؤول این‌گونه حملات در افغانستان شناخته می‌شود؛ اما طالبان مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفت و حتی پس از وقوع انفجار، این‌گونه حملات را که بدون هدف مشروع انجام می‌شوند و شهروندان عادی را هدف قرار می‌دهند، محکوم کرد.

دولت اسلامی (داعش)، دیگر گروه اصلی اسلام‌گرای فعال در افغانستان است که پیش از این، حملات بزرگی را در در کابل ترتیب داده‌ که از آن جمله می‌توان به حمله‌ی ماه مارس به بیمارستان نظامی اشاره کرد که به کشته شدن ۵۰ نفر منجر شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More