شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشرفت فناوری جایگاه شغلی زنان را بیش از مردان در معرض خطر قرار می‌دهد

بر اساس نتایج مطالعات موسسه «پژوهش سیاست‌گذاری‌های زنان» (IWPR)، پیشرفت فناوری موقعیت شغلی زنان را آسیب‌پذیرتر از مردان کرده است.

مشاغلی که ۹۰ درصد احتمال دارد به جایگزین‌های فناوری‌محور واگذار شود مواردی مانند منشی‌گری، دفترداری، دستیار اداری و صندوق‌داری را شامل می‌شود، شغل‌هایی که در حال حاضر اغلب زنان به آن مشغول‌اند.

چاندرا چیلدرز، محقق ارشد موسسه IWPR، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفت: «ما همین حالا هم می‌بینیم که در برخی از این فعالیت‌ها کامپیوترها جانشین انسان شده‌اند.»

طبق داده‌های اداره آمار نیروی کار آمریکا، با خودکار‌سازی مشاغل فعلی، ۵۸ درصد شاغلان در معرض خطر بیکاری زنان‌اند.

در مشاغلی که به احتمال ۹۰ درصد با نمونه‌های فناوری‌محور جایگزین می‌شوند به ازای هر ۷ مرد ۱۰ زن وجود دارد.

به گفته محققان، پس از این جایگزینی، زنان به‌مرور سراغ کارهایی خواهند رفت که واگذاری‌اش به کامپیوترها دشوارتر است، مشاغلی مانند نگهداری از کودکان و پرستاری.

این مشاغل سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار درآمد دارند که برای یک خانواده چهار نفره در آمریکا، پایین‌تر از خط فقر به حساب می‌آید. از طرفی، این رقم بسیار کمتر از دستمزد سالانه‌ای است که در مشاغل جایگزین و تحت سلطه مردان پرداخت می‌شود.

چاندرا چیلدرز می‌گوید برای بهبود کیفیت مشاغل زنان باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

اداره آمار نیروی کار آمریکا پیش‌بینی می‌کند بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶، تعداد مشاغل افزایشی ۷ درصدی خواهد داشت. چیلدرز امیدوار است زنانی که طی این بازه زمانی شغل خود را از دست می‌دهند بتوانند در این آمار جایی داشته باشند.

یکی دیگر از راهکارهای موجود برای زنانی که در معرض خطر بیکاری قرار دارند آموزش آن‌ها برای شغل‌هایی با دستمزد بالاتر است. اما از دیگر سو، آموزش به زنانی که سال‌ها یا دهه‌ها در حرفه‌ای مشغول به کار بوده‌اند چالش بزرگی است.

مطالعه یاد‌شده پیش‌بینی نکرده است اتوماسیون اداری چه زمانی مشاغل مورد بحث را از دور خارج می‌کند.

چاندرا چیلدرز می‌گوید این مساله به مشتری‌هایی بستگی دارد که با شاغلان این حوزه‌ها سر‌و‌کار دارند. به عقیده او، هرقدر افراد به فناوری وابسته‌تر شوند، این روند سرعت بیشتری می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More