شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چینی‌ها با تحریم اپل، کارمندان را به خرید گوشی‌های هوآوی تشویق می‌کنند

 

دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در کانادا و بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین چین و ایالات متحده، موجب وحدت ملی چینی‌ها شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های این کشور، بیش از ۲۰ شرکت چینی افزایش خرید از هوآوی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

برخی از این شرکت‌ها حتی از پرداخت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه خرید گوشی‌های هوآوی برای کارمندان خود خبر داده‌اند.

دو هفته پیش در حالی که چند روز بیشتر از دستگیری منگ وانژو، دختر مدیرعامل هوآوی به اتهام نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران نمی‌گذشت، یک شرکت تامین‌کننده قطعات هوآوی به کارمندانش اعلام کرد در صورت خرید آیفون، آن‌ها را به میزان مبلغ همان گوشی جریمه خواهد کرد.

این ملی‌گرایی علاوه بر دستگیری یاد شده، به دلیل هشدار آمریکا به متحدان خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از گوشی‌ها و تجهیزات مخابراتی هوآوی شکل گرفته است. یکی از مقام‌‌های دولت چین می‌گوید صدها کسب‌وکار فعال در این کشور پیشنهاد‌های مشابهی به کارمندان خود داده‌اند.

در کنار حمایت از هوآوی، شرکت ZTE نیز در سبد حمایت ملی چینی‌ها قرار دارد.

این شرکت اوایل سال جاری میلادی به دلیل عدم تبعیت از قوانین آمریکا و فروش تجهیزات مخابراتی به ایران، در فهرست تحریم‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفت.

همین مسئله موجب زیان ۱ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۱۸ شد؛ پیامدی که جایگاه این شرکت را در شرایط بحرانی قرار داده است.

یکی از شرکت‌های چینی که در شهر شنژن، مقر اصلی شرکت هوآوی فعالیت می‌کند در صورت مشاهده آیفون، کارمندانش را به مصادره گوشی و اخراج تهدید کرده است. یک کارخانه آبجوسازی در استان هنان چین نیز به کارمندانی که فاکتور خرید گوشی تازه هوآوی ارائه دهند، آبجوی رایگان هدیه می‌دهد.

حزب کومونیست‌های جوان چین با انتشار مطالب مختلفی در رسانه‌های اجتماعی، از شرکت‌های فعال در این کشور درخواست کرده تا از هوآوی حمایت کنند.

خانم منگ وانژو فعلا با قرار وثیقه آزاد است و دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او قرار است سال آینده میلادی برگزار شود. در صورتی که دادگاه او را گناه‌کار تشخیص دهد، به احتمال زیاد سرنوشتی مشابه ZTE در انتظار هوآوی خواهد بود و به نظر می‌رسد چینی‌ها در تلاشند با کمپین‌های ملی، از ایجاد شرایط وخیم برای برند محبوب‌شان جلوگیری کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More