شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سکس دهانی، یکی از عوامل شیوع سرطان دهان

بنیاد سلامت دهان، که یک نهاد خیریه در بریتانیاست، ضمن هشدار در مورد افزایش ابتلا به سرطان دهان، گفته است سکس دهانی به اندازه دیگر عوامل در ایجاد این نوع سرطان دخیل است.

بر اساس یافته‌های این نهاد، سرطان دهان در بریتانیا دو برابر شده است که از شیوع ویروسی ناشی می‌شود که از طریق سکس دهانی نیز انتقال پیدا می‌کند.  

در گزارش این نهاد، که در نشستی در پارلمان بریتانیا در ۳۰ اکتبر (۸ آبان) ارائه شد، سرطان دهان در دو دهه، افزایش ۱۳۵ درصدی داشته است.   

سال گذشته، میانگین مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان دهان در بریتانیا ۷ نفر در روز بوده است. همچنین، ۸ هزار و ۳۷۷ نفر به این نوع سرطان مبتلا شده‌اند. 

ویروس پاپیلوم انسانی معروف به اچ‌پی‌وی (Human Papillomavirus)، که از راه رابطه جنسی دهانی هم منتقل می‌شود، یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری سرطان دهان در بریتانیاست. طبق یافته‌ها، این ویروس عامل ۷۳ درصد از موارد ابتلا به سرطان‌ دهان بوده است. نوشیدن الکل ۱۰ درصد و سیگار ۱۷ درصد در ابتلای افراد به سرطان دهان نقش داشته است. 

روزنامه دیلی‌میل به نقل از دکتر نایجل کارتر، مدیر بنیاد سلامت دهان، نوشته است: «در حالی که بیشتر سرطان‌ها روند کاهشی داشته‌اند، موارد سرطان دهان به میزان هشداردهنده‌ای رو به افزایش‌‌اند.»

او در ادامه افزوده است «عوامل خطرزای نوظهور» مانند ویروس پاپیلوم انسانی به‌سرعت در حال پیشی گرفتن از «عوامل سنتی» مانند سیگار و افراط در نوشیدنی‌های الکلی است.

به گفته کارتر، کمپین امسال این بنیاد آگاه‌سازی عمومی با هدف «شناسایی نشانه‌های سرطان دهان» و عوامل دخیل در ابتلا به این نوع سرطان است.

افراد مبتلا به سرطان دهان، بسته به این‌که در کدام قسمت بروز کند، بین ۶۰ تا ۸۳ درصد شانس این را دارند که یک سال زنده بمانند.

ویروس اچ‌پی‌وی معمولا در ابتلا به سرطان دهانه رحم دخیل است و زنان بیش از مردان در معرض پیامدها و خطر‌های این ویروس‌ قرار دارند. بر اساس یافته‌ها، تقریبا تمام موارد ابتلا به سرطان‌ دهانه رحم (۹۹/۷ درصد) از آلودگی به نوع خطرناکی از این ویروس ناشی می‌شود.

در بریتانیا، از سال ۲۰۰۸، واکسن اچ‌پی‌وی به‌صورت رایگان و منظم برای دختران ۱۲ تا ۱۳ ساله تزریق می‌شود. اما از ماه سپتامبر سال جاری، تزریق منظم این واکسن به پسران همان رده سنی نیز در دستور کار گرفته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More