شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتایج یک پژوهش؛ مقادیر بالای مواد شیمیایی سمی تجزیه‌ناپذیر در برندهای لوازم آرایشی

 

نتیجه یک پژوهش تازه بر روی ۲۳۱ نمونه از لوازم آرایشی نشان می‌دهد که مواد سمی با نام « همیشه شیمیایی»( Forever chemicals) یا (پی‌اف‌ای‌اس) به‌صورت گسترده، در لوازم آرایشی برندهای مهم جهان که در آمریکا و کانادا تولید می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس نتیجه این پژوهش که در مجله «علوم و تکنولوژی محیط زیست» منتشر شده است، رد پای فلوئورین ارگانیک، نشانگر «پی‌اف‌ای‌اس»، در بیش از نیمی از ۲۳۱ نمونه لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا شده است. رژلب، خط چشم، ریمل، کرم‌پودر، برق لب، رژگونه و لاک ناخن از این دسته‌اند.

محصولات آرایشی که بیشترین میزان فلوئورین را دارند ریمل‌های ضدآب، کرم‌پودر (فاندیشن) و رژلب مایع‌اند.

«پی‌اف‌ای‌اس» یا همان ترکیبات «پولی‌فلوئورکیلی»، در زمره ۹ هزار ترکیبی‌اند که در ساخت محصولاتی چون بسته‌بندی مواد غذایی و لباس و فرش‌های ضدآب و ضد‌لک به کار می‌روند و به مواد «همیشه شیمیایی» معروف‌اند. چرا که هرگز به‌شکل طبیعی تجزیه نمی‌شوند و در بدن انسان نیز انباشته می‌شوند. این مواد شیمیایی با ایجاد سرطان، نقص مادرزادی، بیماری‌های کبد، تیروئید و سیستم ایمنی تضعیف‌شده، اختلالات هورمونی و برخی مشکلات پزشکی جدی دیگر، مرتبط‌ند.

تام برتون، از محققان این مقاله، می‌گوید که پژوهشگران از یافتن این مواد شیمیایی خطرناک در شمار زیادی از محصولات آرایشی «متعجب» شده‌اند. چرا که این تحقیق، اولین پژوهش در زمینه اندازه‌گیری میزان این‌گونه مواد در وسایل آرایشی بوده است و از آن رو مهم است که افراد، به‌دلیل استفاده روزانه از لوازم آرایشی، در معرض جذب مقادیر بالایی از این مواد شیمیایی‌اند.

 

 

شماری از برندهای آرایشی آزمایش‌شده  در این پژوهش عبارت‌اند از: «لورئل، اولتا، مک، کاور گرل، کلینیک، میبی‌لین، اسمش‌باکس، نارس و استی‌ لودر.» با این حال، در این پژوهش گفته نشده است که در چه برندهایی، مواد شیمیایی سمی پیدا شده است چرا که به‌گفته محققان این مقاله، تصمیم آن‌ها، هدف گرفتن شرکت‌ها نبوده است.

این مواد شیمیایی، بسیار سیال‌اند و به‌راحتی می‌توانند در محیط زیست و بدن انسان‌ها حرکت کنند و همچنین می‌توانند از راه پوست و مجاری اشکی جذب شوند. به‌گزارش «موسسه سیاست علم سبز»، کسانی که رژلب می‌زنند، ناخواسته در طول عمرشان، انبوهی از این مواد را وارد بدنشان می‌کنند.

به‌گفته برتون، شرکت‌های لوازم آرایشی اغلب از درج اطلاعات درباره «پی‌اف‌ای‌اس» بر روی برچسب محصولاتشان خودداری می‌کنند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که این مواد در لوازم آرایشی که ضدآب‌اند، راحت‌تر روی پوست پخش می‌شوند یا ماندگاری بالاتری دارند،  بیشترند.

بر اساس این پژوهش، معلوم نیست که آیا صاحبان این شرکت‌ها از اینکه مواد شیمیایی سمی در تولید محصولاتشان استفاده می‌کنند، آگاهی دارند یا نه.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داده است که نیمی از نمونه‌ها، حاوی میزان بالایی از فلوئورین نبوده‌اند که اثباتی بر این مدعاست که لوازم آرایشی، می‌توانند بدون استفاده از «پی‌اف‌ای‌اس» تولید شوند.

بر اساس این پژوهش، مداخله حکومت‌ها برای قانون‌گذاری در زمینه استفاده از مواد این‌چنینی در صنعت لوازم آرایشی لازم است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More