شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آذر منصوری: دولت روحانی می‌تواند به مناقشه تهران و ریاض خاتمه دهد

 

آذر منصوری، عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران می‌گوید: دولت روحانی می‌تواند به مناقشه تهران و ریاض خاتمه دهد. او در گفت وگو با ایلنا با ضروری دانستن حل و فصل اختلافات با کشورهای منطقه گفت: «با اینکه شرایط با زمان دولت هاشمی رفسنجانی تفاوت کرده است، اما دولت‌های تهران و ریاض توانستند مناقشه میان دو کشور را خاتمه دهند. به نظرم دولت روحانی هم می‌تواند این کار انجام دهد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزوده: «دیپلماسی دولت روحانی در صورتی در منطقه موفق خواهد بود که بتواند نقش اصلی را به عنوان دستگاه مسئول در منطقه ایفا کند و این مساله نیاز به کار دارد.»

وی افزود: «در مسیر دستیابی به این مساله، البته دولت می‌تواند از ظرفیت جامعه جهانی برای رسیدن به اجماع در مقابل تروریسم نیز استفاده کند. امنیت در منطقه خاورمیانه باید به عنوان محوری مشترک برای گفت‌وگوها در نظر گرفته شود، حتی باید کشورهای عضو خاورمیانه بتوانند روی محور تحقق توسعه پایدار در خاورمیانه به توافق برسند.»
منصوری تاکید کرد: شاید این چشم‌انداز در شرایط فعلی دور از دسترس باشد اما در صورت چنین توافقی می‌توان به کاهش خشونت‌ها، ترور و ناامنی در منطقه خاورمیانه امیدوار بود و این فقط از عهده دولت توسعه‌گرای روحانی برمی‌آید.

 

  اکبرهاشمی‌رفسنجانی و ملک عبدالله

 

در دوران ریاست جمهوری اکبرهاشمی‌رفسنجانی که با قدرت گرفتن ملک عبدالله همزمان بود، او تلاش‌های فراوانی برای نزدیک‌تر شدن روابط این کشور و عربستان انجام داد. تلاش‌‌های دو کشور برای بهبود روابط، هاشمی رفسنجانی و ملک عبدالله را به دو چهره اصلی بهبود روابط دو همسایه در دو سوی خلیج فارس تبدیل کرد.

با پیروزی حسن روحانی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ هاشمی رفسنجانی بازهم نقش فعالی برای حسن‌رابطه دو کشور داشت و آمادگی خود را برای ترمیم روابط دو کشور اعلام کرد.

گرچه هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان به‌عنوان معمار اولیه روابط دو کشور خواند، اما گرم‌ترین دوران روابط میان دو کشور به زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی مربوط می‌شود. دورانی که امیرعبدالله برای شرکت در اجلاس کنفرانس سران کشورهای اسلامی به ایران سفر کرد و پس از آن محمدخاتمی، رئیس جمهور وقت ایران نیز در سفری رسمی عازم عربستان شد. سطح روابط دو کشور در این دوران آنچنان بهبود یافت که دو کشور حتی وارد مذاکرات برای امضای توافق امنیتی شدند، اما تحولات بعدی از جمله انتشار خبرهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای تهران و نگرانی ریاض از آن، باعث شد که توافق امنیتی هیچگاه به امضا نرسد.

با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴، روابط سیاسی دو کشور زیر سایه سنگین رویکردهای رادیکال او باردیگر کاهش یافت. اصرار رئیس‌جمهور اصولگرای تازه ایران بر شعارهای اولیه انقلاب، ریاض را نگران کرده بود.

اوج تنش میان دو کشور در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی و زمانی بود که عربستان سعودی شیخ نمر، یک روحانی شیعه را اعدام کرد و نیروهای تندرو و بسیجی در اعتراض به این اعدام، به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد حمله کرده و این مکان‌‌های دیپلماتیک را به آتش کشیدند. یک روز پس از به آتش‌کشیده‌شدن سفارت عربستان سعودی در تهران، این کشور روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد و از دیپلمات‌های ایرانی خواست ظرف ۴۸ ساعت خاک عربستان را ترک کنند.

سیاست‌های میانه رو حسن روحانی امیدهایی تازه را در دو سوی خلیج فارس برای بهبود روابط دو کشور به وجود آورده و تلاش‌‌‌هایی هم از سال گذشته میان برخی محافل میانه‌رو در دو کشور برای بهبود روابط ایران و عربستان انجام شده، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More