شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلودگی زیست‌محیطی و بی‌آبی، از عوامل مهم اعتراضات مردم ایران

 

روزنامه‌ی لس‌آنجلس تایمز، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه، در گزارشی می‌نویسد که یکی‌از عوامل مهم برای انفجار اعتراضات مردمی در ایران علیه حکومت آن کشور، موضوع آلودگی هوا، بی‌آبی و خشکسالی در منابع طبیعی کشور بوده است.

در این گزارش آمده است: «کوهستان‌های استان چهارمحال و بختیاری در غرب ایران، به داشتن رودخانه‌های خروشان و تالاب‌هایی که انواع پرندگان مهاجر به آن‌ها سفر می‌کنند، معروف بوده، اما خشکسالی و کمبود باران، همه‌ی این منابع طبیعی را به‌سوی خشکی کشانده است. روز ۳۰ دسامبر (نهم دی‌ماه)، ۲۰۰ تن از اهالی این استان، مقابل ساختمان فرمانداری به دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد کردند و به‌دنبال آن‌ها، جمعیت کثیری به تظاهرات علیه حکومت مرکزی دست زدند که در سال‌های اخیر در ایران دیده نشده بود.

طی قیام سراسری مردم ایران در روزهای پایان سال میلادی گذشته و آغاز سال جدید، ۲۱ نفر کشته و هزاران نفر دستگیر و زندانی شده‌اند. اکنون مقامات حکومتی، با توسل به نیروهای امنیتی قادر به آرام کردن اوضاع شده‌اند.

اما عاملی که حاکمان ایران از آن غفلت می‌‌کنند، این است که از چشم مردم ایران، رهبران این کشور، هیچ درک یا برنامه‌ای برای رسیدگی به مشکلات محیط زیستی ایران به‌ویژه کمبود آب آشامیدنی ندارند.

مئیر جاودان‌فر، کارشناس مسائل ایران، می‌گوید: «مردم ایران بر این باورند که کشورشان با یک بحران عظیم محیط زیستی روبروست و رهبران آن‌ها، یا آن‌قدر بی‌عرضه و بی‌تفاوت‌ و یا آن‌قدر فاسد و طمعکارند که اصلاً توجهی به این موضوع که با ادامه‌ی حیات آن‌ها مربوط است، ندارند. گویا این موضوع، از نظر حکومت ایران، اهمیت چندانی ندارد. آن‌ها آن‌قدر به موضوعات مورد اهمیت و خواست مردم بی‌اعتنایی می‌کنند، تا آن‌که آتشی شعله‌ور شود».

ابوالفضل عابدی از روزنامه‌ی شرق در ایران، می‌گوید: «تظاهرات عظیم مردم اهواز، تا اندازه‌ای واکنش به شرایط غیرقابل‌تحمل و بیماری‌زای زیست‌محیطی این منطقه‌ی کشور بوده است».

عابدی می‌افزاید: «مردم اهواز از مشکلات تنفسی، آسم و ناراحتی‌های شدید پوستی، باران اسیدی، کمبود آب آشامیدنی و ریزگردها رنج می‌برند. اعتراضات اخیر اصلاً جای تعجب ندارد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More