شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابهام درباره آینده برنامه «هفت» پس از انتقادات حاتمی‌کیا

 

پس از انتقادات ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان شناخته‌شده‌ی ایرانی نسبت‌به رضا رشیدپور، مجری جدید برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» در حاشیه‌ی مراسم اهدای جوایز جشنواره‌ی فیلم فجر، درباره‌ی آینده‌ی این برنامه، ابهاماتی ایجاد شده است.  

«هفت»،یک برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی است که به بررسی مسائل سینمای ایران و جهان می‌پردازد و  جمعه شب‌ها از شبکه‌ی ۳ سیما پخش می‌شود. این برنامه، به نظرسنجی‌های مختلف سینمایی می‌پردازد و هنرمندان، منتقدان و مسؤولان فرهنگی ایران در حوزه‌ی سینما و تلویزیون، برای گفت‌وگو، نقد و تحلیل و بررسی فیلم‌های مختلف، به‌عنوان مهمان در این برنامه شرکت می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم، ۲۸ بهمن‌ماه، گزارش داد که حدود یک هفته پس‌از پخش آخرین برنامه‌ی سینمایی «هفت» با اجرای رشیدپور،که انتقادات حاتمی‌کیا در حاشیه‌ی دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردان جشنواره‌ی فیلم فجر را در پی داشت، شنیده می‌شود این برنامه بار دیگر منحل شده است و رشیدپور هم دیگر مجری آن نخواهد بود.

براساس ویدئویی که از برنامه‌ی هفت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، رشیدپور روز پیش از اختتامیه‌ی سی‌وششمین جشنواره‌ی فیلم فجر، در برنامه‌ی هفت، درمورد فیلم «به وقت شام» حاتمی‌کیا گفته بود: «این فیلم گامی بسیار جلو در زمینه‌ی تکنیک سینمایی است که جنگ را به تصویر می‌کشد؛ هرچند که ساخته‌ی آقای حاتمی‌کیا مستقیماً به سینمای دفاع مقدس مربوط نیست، اما صحنه‌ها در خلق تکنیکی آن‌چنان زیبا از کار درآمده‌اند که حتی منتقدان به محتوای فیلم هم تحسین را در حوزه‌ی پیشرفت تکنیکی سینمای ایران برگزیده‌اند».

فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا که در‌مورد نیروهای نظامی ایرانی حاضر در جنگ سوریه، موسوم‌به «مدافعان حرم» ساخته شده، برخلاف بسیاری آثار دیگر حاتمی‌کیا، جز در جنبه‌های تکنیکی، نظرات منتقدان را جلب نکرده است؛ هرچند که مورد توجه رسانه‌های اصول‌گرا و شخصیت‌های نظامی همچون قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران قرار گرفته است. حاتمی‌کیا در حاشیه‌ی دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردان (در کنار بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب») در پاسخ به منتقدان گفت: «من فیلم‌ساز وابسته و فیلم‌ساز این نظام هستم. افتخار می‌کنم ۳۰ سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم و برایم تازه نیست؛ ولی دلم می‌خواهد از بچه‌های سازمان اوج که مثل سربازان گمنام می‌مانند، تشکر کنم. افتخار می‌کنم فیلمی ساخته‌ام، درباره‌ی مدافعان حرم و افتخار می‌کنم برای ساخت این فیلم، از عزیزی‌ مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم».

حاتمی کیا با انتقاد از رضا رشیدپور، افزوده بود: «من شکایتم را از شبکه‌ی سه و مدیران آن، به خدا می‌برم».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اظهارات حاتمی‌کیا، واکنش عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا‌وسیما را هم برانگیخت. علی‌عسکری با اشاره به انتقادات حاتمی‌کیا، گفته بود: «در این زمینه، در برنامه‌ی هفت اشتباه کردند و تذکر لازم در این خصوص، داده شده است».

پس از انتقادات حاتمی‌کیا، اجرای برنامه‌ی هفت ازسوی رشیدپور، در سایه‌ی ابهام قرار گرفته است.

برنامه‌ی «هفت»، در سال‌های گذشته، با اجرای موفق فریدون جیرانی به‌سرعت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون ایران تبدیل شد. پرمخاطب بودن «هفت»، انتخاب برخی میهمانان و بعضی بحث‌های جنجال‌برانگیز در این برنامه، موجب افزایش فشارها به جیرانی و تیمش شد که در‌نهایت کناره‌گیری آن‌ها را درپی داشت. پس از جیرانی، محمود گبرلو به‌عنوان مجری برنامه‌ی «هفت» انتخاب شد؛ هرچند که اجراهای گبرلو در نگاه منتقدان موفق نبود. پس از گبرلو، نوبت به بهروز افخمی رسید و پس از افخمی، این برنامه دیگر روی آنتن نرفت.

ماه گذشته، در آستانه‌ی افتتاحیه‌ی سی‌وششمین جشنواره‌ی فیلم فجر، مسؤولان شبکه‌ی سوم سیما اعلام کردند که قرار است از ۱۲ بهمن‌ماه، این برنامه با اجرای مهران مدیری دوباره روی آنتن برود؛ گرچه در فاصله‌ی چند روز، دوباره اعلام شد که اجرای مدیری منتفی است و رضا رشیدپور اجرای این برنامه را در طول جشنواره‌ی فیلم فجر برعهده گرفت.

فیلم «به وقت شام»، ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا (با عنوان انگلیسی Damascus Time)، با استفاده از بازیگران لبنانی و سوری و به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی ساخته شده است. این فیلم روایت‌گر داستان پدر و پسر خلبان ایرانی است که در سوریه اسیر داعش می‌شوند. در جریان این ماجرا، در فیلم تلاش شده است تا ایدئولوژی و اقدامات داعش انعکاس یابد. در این فیلم که در لوکیشن هواپیما ساخته شده، از جلوه‌های ویژه‌ی بسیار پیشرفته‌‌ای استفاده شده است، اما به به باور برخی منتقدان، این جلوه‌های ویژه بیش از آن‌که در خدمت مفهوم فیلم باشد، آن را به آثار اکشن هالیوودی شبیه ساخته است.

بر اساس اعلام سازمان هنری - رسانه‌ای «اوج»، سرمایه‌گذار فیلم «به وقت شام»، ساخت آن، هشت میلیارد تومان هزینه داشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More