شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهیه کننده‌ی «تنگه ابوقریب» با سیمرغ بهترین فیلم به خانه رفت

 

فیلم «تنگه ابوقریب»، به تهیه کنندگی سعید ملکان توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم سال را در سی‌ و ششمین جشنواره فیلم فجر، از آن خود کند.

شامگاه یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و هنری از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و سید عباس صالحی، وزیر ارشاد به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور کمال تبریزی، بهرام بدخشانی، فرشته طائرپور، رسول صدرعاملی و حسن خجسته از داوران این جشنواره، برگزار شد، بهترین‌های جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شدند.

 

  • بهترین فیلم

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «تنگه ابوقریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد.

 

  • بهترین کارگردان

در اتفاقی جالب، امسال دو کارگردان توانستند سیمرغ بلورین را بدست بیاورند. ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «به وقت شام» و بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردان را از آن خود کردند.

 

  • بهترین بازیگر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای نقشش در فیلم «دارکوب» اهدا شد.

امیر جدیدی برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. امین حیایی نیز برای بازی در فیلم «شعله‌ور» توانست دیپلم افتخار جشنواره امسال را از آنِ خود کند.

 

  • بهترین بازیگر نقش مکمل

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولت‌شاهی، برای فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول»، اهدا شد.

در بخش بهترین نقش مکمل مرد جمشید هاشم‌پور موفق شد تا سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «دارکوب» کسب کند.

 

  • دو سیمرغ برای دو فیلمنامه برتر

در بخش  بهترین فیلمنامه دو سیمرغ با هماهنگی دبیر جشنواره اهدا شد. کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه «کامیون» و هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده»، برندگان این بخش اعلام شدند.

 

  • بهترین فیلم برگزیده تماشاگران

«مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی نیز موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، شد .

 

  • بهترین فیلم کوتاه

در بخش فیلم کوتاه نیز، سیمرغ بلورین به فیلم «حیوان»، ساخته‌ی بهمن و بهرام ارک، اهدا شد.

 

  • انتقاد حاتمی‌کیا از برنامه «هفت»

از موارد پرحاشیه در این مراسم، انتقادات صریح ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان و فیلم ساز ایرانی از برنامه «هفت» بود.

حاتمی‌کیا پس از دریافت جایزه خود گفت: «من فیلم ساز وابسته و فیلم ساز این نظام هستم. افتخار می‌کنم ۳۰ سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم و برایم تازه نیست، ولی دلم می‌خواهد از بچه های «سازمان اوج» که مثل سربازان گمنام می‌مانند، تشکر کنم».

حاتمی‌کیا افزود: «افتخار می‌کنم فیلمی ساخته‌ام درباره مدافعان حرم و افتخار می‌کنم برای ساخت این فیلم از عزیزی‌ مثل حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم».

او با انتقاد از رضا رشیدپور و برنامه «هفت»، به کمدی خطاب کردن فیلم‌هایش در صدا وسیما اعتراض کرد و افزود: «من شکایتم را از شبکه سه و مدیران به خدا می‌برم».

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با قطعه‌ی «وطن» و با اجرای سالار عقیلی، به کار خود پایان داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More