شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احسان مازندرانی دوباره اعتصاب غذا کرد

 

حسین تاج، وکیل احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، ۱۶مهرماه در صفحه تویتترش اعلام کرد موکلش از روز دهم مهرماه، در اعتراض به اشتباه دستگاه قضایی و مخالفت بدون دلیل دادستانی تهران با مرخصی متصل به آزادی‌اش، در زندان اوین تهران اعتصاب غذا کرده است.

 

 

وکیل احسان مازندرانی همچنین نوشت مقامات قضایی در حالی بدون دلیل با درخواست مرخصی موکلش مخالفت می‌کنند که او روزهای پایانی زندانش را می‌گذراند.
احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیرمسوول سابق روزنامه فرهیختگان است که در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ به همراه پنج روزنامه‌نگار دیگر تحت عنوان پروژه نفوذ از سوی ماموران حفاظات اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود. وی ۲۳بهمن ۱۳۹۵ پس از پایان دوران محکومیت اش از زندان آزاد ولی مجددا  در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۵ مجددا در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. مسئولان قضایی دلیل بازداشت دوباره احسان مازندرانی را «اشتباه در محاسبات» عنوان کردند.

حسین تاج  درباره این اشتباه محاسبه گفته:«هنوز کسی مسوولیت این اشتباه را برعهده نگرفته است. مسوولان ذیربط می‌گویند آن اشتباه تقصیر ما نبوده است و به نظر می‌رسد تنها زیان دیده از آن ماجرا موکل من باشد. این درحالی است که موکلم صراحتاً و به‌طور مکتوب این اشتباه را اعلام کرده است لیکن مورد توجه قرار نگرفته و به همین خاطر درخواست ما آن است که این مدت زمان، جزو مدت حبس آقای مازندرانی محسوب شود.»
یک منبع مطلع مرتبط با احسان مازندرانی نیز روز ۱۷مهرماه به کمپین حقوق بشر ایران گفت مسئولان قضایی علیرغم درخواست خانواده و موافقت‌ و قول‌های شفاهی، با مرخصی متصل به آزادی احسان مازندرانی مخالفت می‌کنند و در حالی موضوع «آزادی مشروط» را مطرح کرده‌اند که طبق محاسبات خودشان کمتر از یک ماه به آزادی این روزنامه‌نگار زندانی باقی مانده است و روند رسیدگی به خواسته آزادی مشروط و موافقت مسئولان زندان و دادستانی، به زمانی بیش از این نیاز دارد.
اعظم اقتصاد، مادر احسان مازندرانی، نهم شهریور ۱۳۹۶ در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که این روزنامه‌نگار به دلیل شرایط وخیم جسمی حتی قادر به نوشیدن آب و مایعات هم نیست ولی با این حال از اعزام او به بیمارستان و یا مرخصی استعلاجی جهت درمان جلوگیری می‌شود.
 

احسان مازندرانی پس از بازداشت در آبان ماه ۱۳۹۴،  در اواخر اسفند همان سال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال حبس محکوم شد. بعدتر به وکیل او ابلاغ شد که دادگاه تجدیدنظر حکم او را به دو سال حبس کاهش داده، با این حال طبق برگه‌‌ای که به او رسیده معلوم شد این روزنامه‌نگار به یک سال و یک ماه و ۱۲ روز حبس محکوم شده است.
الیاس حضرتی، نماینده مجلس روز پنجشنبه اول شهریور ماه در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار «رسیدگی قانونی به پرونده احسان مازندرانی با توجه به وضعیت جسمی» او شد.  این نماینده مجلس در نامه خود تلویحا با اشاره به این‌که تاکنون روند رسیدگی به پرونده این روزنامه‌نگار قانونی نبوده، خواستار رسیدگی به پرونده او با توجه به وضعیت نامناسب جسمی‌اش شده است.

احسان مازندرانی، فارغ‌التحصیل دانشکده خبر است که در سال ۹۲ و به دنبال روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به مدیر مسوولی روزنامه فرهیختگان منصوب شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More