شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد از توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب به‌علت همکاری با ایران برای سانسور

 

شبکه‌های اجتماعی غربی، به‌دلیل عدم شفافیت در نوع همکاریشان با حکومت ایران، برای سانسور محتوای خود، مورد انتقاد قرار گرفتند.

روزنامه‌ی ایندیپندنت (The Independent)، روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، در گزارشی اختصاصی در این مورد می‌نویسد: «شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب، به‌خاطر مذاکره با مقامات ایرانی برای سانسور محتوای این شبکه‌ها در کشوری که تحت قوانین شدید مذهبی قرار دارد، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

اینستاگرام در حال حاضر در ایران قابل دسترسی است و توئیتر و یوتیوب (که با وجود ممنوع بودن، به‌صورت گسترده‌ای ازطریق سِرِورهای نیابتی مورد استفاده‌ی ایرانیان قرار می‌گیرند)، به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در هفته‌های گذشته درحال همکاری با مقامات این کشور برای سانسور محتوای «غیراخلاقی» خود بوده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جدید ارتباطات جمهوری اسلامی ایران، گفته است که قصد دارد در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یک تحول جدید به‌وجود بیاورد، و به شهروندان ایرانی، قول داده است دسترسی آنها به اینترنت و شبکه‌های ارتباطاتی را آسان‌تر کند.

او به رسانه‌های داخلی ایران گفته است که دولت حسن روحانی، اکنون وارد مذاکرات جدیدی با شرکت‌های گرداننده‌ی شبکه‌های اجتماعی شده است، تا به آنها اجازه‌ی فعالیت آزاد در کشور را بدهد، البته تا آن‌جایی که آنها به قوانین سخت‌گیرانه‌ی اخلاقی ایران «احترام بگذارند و آنها را رعایت کنند».

به گفته‌ی جهرمی، توئیتر اکنون با این شرط دولت ایران موافقت کرده است و مقامات وزارت‌خانه‌ی او، در حال مذاکره برای رسیدن به یک قرارداد مشابه با یوتیوب هستند.

محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات ایران نیز ماه گذشته اعلام کرده بود که مقامات وزارت‌خانه‌ی او با شرکت اینستاگرام توافق کرده‌اند که از انتشار عکس‌هایی که حکومت ایران آنها را «غیراخلاقی» محسوب می‌کند، خودداری کند.

ایندیپندنت نوشته است که «در ایران، همه‌ی مقامات مسؤول مراقبت از محتوای اینترنت، دستورات خود را مستقیماً از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری مذهبی این کشور، می‌گیرند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More