شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد ایران به بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت، آن‌را نمونه‌ای آشکار از عدم درک صحیح واقعیت‌ها و اولویت‌های منطقه دانست.
به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی روز پنجشنبه ۱۶آذر،  با رد این بیانیه اعلام کرد: «بیانیه اخیر بیانگر نادیده گرفتن حقایق منطقه و چشم فرو بستن به روی واقعیات و اولویت‌ها در شرایط حساس کنونی توسط شورای همکاری خلیج فارس است و به‌خوبی ناکارآمدی و عقیم بودن این شورا را که از اختلافات درونی و سیاست‌های غیرواقع بینانه رنج می‌برد، به اثبات می‌رساند.»

رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست‌شان در کویت، روز چهارشنبه ۱۵آذر، بر پایبندی‌ خود به حفظ ثبات و امنیت منطقه و مقابله با تروریسم و مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه ایران، تأکید کردند. رهبران این کشورها بر لزوم ممانعت از دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» و لزوم توقف برنامه موشکی این کشور و مقابله  با آنچه که "اقدامات ایران در برهم زدن ثبات منطقه" خواندند، تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که رهبران این شورا از کشورهای شورای همکاری می‌خواهند با مردم یمن از جمله حزب کنگره سراسری همبستگی داشته باشند تا با حوثی‌ها مقابله کنند. سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر پایبندی خود به اهداف این شورا و وحدت میان اعضای آن تأکید کردند.

قاسمی به موضع اعضای شورای همکاری خلیج فارس در این نشست، درخصوص تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهرنیز واکنش نشان داد و گفت: «شورای همکاری خلیج فارس به جای پرداختن به مشکلات اصلی جهان اسلام و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و طرح آشوب برانگیز انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، صرفاً به مطالب فاقد ارزش در این خصوص پرداخته و به وضوح از وظیفه اسلامی و انسانی خود در قبال فلسطین شانه خالی کرده است.»     

در بیانیه‌ی پایانی رهبران شورای همکاری خلیج فارس درباره تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره پایتختی بیت‌المقدس آمده است: «اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت عدم تغییر وضعیت قانونی یا سیاسی و دیپلماتیک شهر قدس تأکید دارند و نسبت به هرگونه تغییر در این اوضاع که پیامدهای وخیمی را به دنبال خواهد داشت و به پیچیده‌تر شدن نزاع میان فلسطین و اسرائیل و مذاکرات برای حل نهایی منجر می‌شود، هشدار می‌دهند.»
با این حال این بیانیه تاکید می کند که این موضوع بر روابط این کشورها و آمریکا تاثیر نخواهد داشت:
«کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روابط بسیار خوب میان این شورا و آمریکا و دستورات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تقویت شراکت میان دو طرف را می‌ستایند.»

نشست شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی کویت در سایه بحران میان قطر با عربستان، بحرین، مصر و امارات برگزار شد. در این نشست بسیاری از سران کشورهای عضو این شورا حضور نداشتند و وزیران خارجه یا معاونان به جای سران حضور یافتند. شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطرتنها سران حاضر در نشست بودند.

پیشتر این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و نزدیکی به ایران متهم، و روابطشان را با دوحه قطع کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More