شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران گزارش آمریکا درباره قاچاق انسان را یک‌سویه و مداخله‌جویانه خواند

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۸ تیر از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان، انتقاد و اقدام واشنگتن در تهیه و انتشار این گزارش را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با رد اتهام قاچاق انسان در ایران، دولت ایالات متحده را فاقد صلاحیت و مشروعیت لازم و اولیه برای ارائه چنین گزارش‌هایی در مورد سایر کشورها دانست و گفت: «سرمنشاء قاچاق انسان را باید در سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه، مداخله‌جویانه، تجاوزگرانه، جنگ‌های فرسایشی، پاکسازی نژادی و تروریسم دانست که آمریکا و برخی از متحدان این کشور در اکثر آنها دخالت دارند.»
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی دولت آمریکا را متهم کرد که این گزارش‌ها را براساس ملاحظات سیاسی و «استانداردهای دوگانه» تهیه می‌کند و محتوای آن مغرضانه و هدف از آنها «خدشه‌دار کردن وجهه جمهوری اسلامی ایران» است.

بهرام قاسمی با دفاع از برخورد جمهوری اسلامی با پدیده قاچاق گفت: «اتهامات بی‌اساس وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی تحت لوای اصول و آموزه‌های اسلامی، از یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی و موضوعه در زمینه حمایت از شأن و کرامت انسان برخوردار است و مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانون «مبارزه با قاچاق انسان»، برای تمامی اشکال و صور این پدیده، مجازات‌هایی را پیش‌بینی و به تصویب رسانده است.
بهرام قاسمی با بیان اینکه سیاست بعضی کشورهای دیگر عامل بروز قاچاق انسان در سراسر جهان شده گفت: «در این ارتباط مسئولیت دولت آمریکا امری بدیهی است و آن دولت نباید و نمی‌تواند با فرافکنی در این امر مهم و متهم کردن سایر کشورها به اتهامات نادرست و بی‌اساس، از خود سلب مسئولیت کند.»

 

  • گزارش وزارت‌‌خارجه آمریکا درباره پدیده قاچاق انسان

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۶ تیرماه گزارش سالانه خود درباره قاچاق انسان در جهان، و رواج این پدیده در کشورهای مختلف از جمله ایران را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد ایران همچنان در «سطح سوم» این فهرست قرار دارد. از سال ٢٠٠٠ میلادی این گزارش هرساله منتشر شده که در آن به چند «سطح» از قاچاق انسان اشاره شده است. سطح اول کشورهایی هستند که وجود مشکل قاچاق انسان را پذیرفته‌اند و برای رفع آن تلاش می‌کنند. سطح دوم و سوم مربوط به کشورهایی می‌شود که این مشکل را به رسمیت شناخته‌اند و تلاشی برای رفع آن ندارند یا آن را به رسمیت نمی‌شناسند که جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه، ونزوئلا و سوریه در این سطح قرار دارند. وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود ضمن اینکه تاکید کرده که ایران «تلاش محسوسی» برای رفع معضل قاچاق انسان انجام نداده، اما در عین‌حال یادآور شده که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی برداشته از جمله اینکه مراکزی برای کمک به افراد قربانی قاچاق انسان تاسیس کرده است.
این گزارش به نمونه هایی ازمصادیق قاچاق انسان درجمهوری اسلامی، از جمله سواستفاده جنسی از دختران در شهرهای تهران ، تبریز و آستارا اشاره کرده و آورده است: دختران ایرانی در معرض قاچاق انسان به منظور تجارت جنسی در روسپی‌خانه‌هایی در کردستان عراق خصوصا در شهر سلیمانیه بودند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در مراسم ارائه این گزارش که با حضور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، و دخترش ایوانکا در وزارت خارجه ایالات متحده برگزار شد گفت: «هزاران زن و کودک در سراسر جهان قاچاق می‌شوند و این نوعی بردگی مدرن است». وی ابراز امیدواری کرد که قرن بیست‌ویکم آخرین قرنی باشد که در آن قاچاق انسان صورت می‌گیرد.

در بخشی از این گزارش، به سوءاستفاده جمهوری اسلامی برای اعزام قربانیان قاچاق انسان و کودکان به جنگ در سوریه و عراق اشاره و آمده است، جمهوری اسلامی ایران برخی از شهروندان افغانستان و پاکستان را تحت عنوان «مدافعان حرم» به جنگ در سوریه و عراق اعزام می‌کند. در این گزارش از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و تلاش‌های بیشتری برای کشف شبکه‌های قاچاق انسان و شبکه قاچاق جنسی انجام دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More