شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه: پس از تشکیل دولت بایدن، درباره تماس با آمریکا تصمیم می‌گیریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره تماس احتمالی میان دیپلمات‌های این کشور و مقام‌های آمریکایی پیش و پس از پیروزی جو بایدن، گفت دولت جدید آمریکا «باید در واشینگتن بر سر کار آید و بعد از تشکیل دولت تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه در نشست خبری هفتگی خود در این زمینه ادامه داد: «اساسا ما با کسی خارج از مسائل کاملا مرتبط با موضوعاتی مانند برجام در ارتباط نخواهیم بود به ویژه آنکه هنوز دولتی بر سرکار نیامده است. باید ببینیم اقدامات آمریکا به چه سمتی می‌رود. این اقدامات مهم هستند و نه حرف‌ها، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها.»

ایران و قدرت‌های جهانی پنج سال پیش در وین توافقی را درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی امضا کردند، اما دونالد ترامپ سه سال پیش آمریکا را از این توافق خارج و تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرد.

تاکید سخنگوی وزارت خارجه ایران بر برجام در حالی است که او بلافاصله اضافه کرد: «ایران بارها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده و از برجام خارج شده و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده است. بنابراین ایران در جایگاه خواهان است و آمریکا باید پاسخ دهد.»

برخی کارشناسان و رسانه‌‌ها معتقدند بازگشت به برجام از جمله برنامه‌های تیم بایدن در دولت خواهد بود، اما احتمالا این بازگشت همراه با مذاکراتی درباره برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه است.

اما خطیب‌زاده درباره طرح شروطی از سوی آمریکا برای رسیدن به توافقی دیگری با ایران، گفت سخنانی که تاکنون در کارزار انتخاباتی آمریکا در این زمینه مطرح شده برای ایران «ملاک» نیست و «مباحث انتخاباتی هم مبنای قضاوت نیست».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با این حال ادامه داد: «هنوز هم وقت هست دولت آمریکا از سیاست شکست خورده خود و از این میراث که علیه ملت ایران و منطقه به جای می‌گذارد، فاصله بگیرد.» 

او خواستار «سه تغییر» در سیاست‌های آمریکا درباره ایران در زمینه‌های «اندیشه و نظر، کلام و گفتار و جبران گذشت و رفتارهای غلط» شد.

در حالی که برخی از فرماندهان سپاه و نیروهای اصولگرا نسبت به مذاکره دوباره با آمریکا هشدار داده‌اند، خطیب‌زاده اضافه کرد: «خطرناک‌ترین چیز آن است که مسائل داخلی و جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم.»

او بدون ذکر نام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: «ارکان کلان نظام درباره سیاست خارجی تصمیم‌گیری می‌کنند.»

این در حالی است که خامنه‌ای در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «این که چه کسی رئیس جمهور بشود در سیاست ما هیچ تاثیری نمی‌گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن تاثیری ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More