شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدیدهای تبلیغاتی تیم احمدی نژاد و ادامه سکوت رهبر

 

تیم محمود احمدی‌نژاد با احساس خطر بیشتر از امکان برخورد نظام با  آنها به ادامه تهدیدات و نیز بیان نظراتشان در مورد  دستگاه‌ها ونهادهای امنیتی وقضایی افزوده‌اند و این موضوع ، سطح چالش آنها را با مرزهای نظام افزایش می‌دهد.

حمید بقایی معاون سابق احمدی‌نژاد گفته که نظراتش را در مورد حسین طائب رییس دستگاه اطلاعات سپاه پاسداران بزودی مطرح خواهد کرد، که قطعا باتوجه به محتوایش می‌تواند واکنش این سازمان اطلاعاتی را به همراه داشته باشد. طائب بعد از جریان سال  88 سعی کرد که خود را در حاشیه رسانه‌ای قرار دهد وی انتظار داشت بخاطر خوش خدمتی  و نقش برجسته‌ای که در سرکوب معترضان انتخاباتی داشته، بعد ازاستعفا و برکناری اژه‌ای که به خاطر حضور مشایی در کابینه صورت گرفته بود، به وزارت اطلاعات برسد، ولی احمدی‌نژاد از انجام این کار خودداری ورزید و به جای او حیدر مصلحی را برگزید. هر چند که احمدی‌نژاد تلاش کرد مصلحی را نیز بعد از دو سال و نیم عوض کند که موفق نشد. از فروردین سال 91 و بعد از ماجرای مصلحی و خانه‌نشینی احمدی‌نژاد، پروژه مهار و برخورد با شبکه احمدی‌نژاد با هدایت و رهبری حسین طائب و با دستور آیت‌الله خامنه‌ای کلید خورد.

خامنه‌ای فهمیده بود که احمدی‌نژاد که در جریان مصلحی تهدید به استعفا کرده هم قابل اعتماد نیست وهم ممکن است اقدمات غیرقابل پیش‌بینی دیگری انجام دهد. در عین حال رهبر تمایلی نداشت به اقدامی دست بزند که جریان جنبش سبز و مخالفانش او را به خاطر حمایت همه جانبه‌اش از احمدی‌نژاد به بی بصیرتی متهم کنند. لذا سیاست مهار و در برگیری همه‌جانبه  و خاموش وی را با مدیریت طائب آغاز کرد  و در مجموع سعی کرد شبکه هوادار وی را بپراکند و نیز با جریان‌های بیزنسی و اقتصادی شکل گرفته در حول محور مشائی و احمدی‌نژاد نیز برخورد قضایی و امنیتی کند.   

پروژه مهار تیم احمدی‌نژاد نیز همچنان در دست اطلاعات سپاه قرار دارد در این مدت تحول مهمی که رخ داده ،  دستگیری تعدادی از معاونین طائب بخاطر فساد مالی و باج گیری اقتصادی و نیز لو رفتن انجام شنود  علیه وزرای روحانی و نیز فرستادن سوژه جنسی برای به دام انداختن وزرای روحانی بود که وضعیت سیاسی‌اش را در مجموع نزد رهبر متزلزل کرد و رهبر با انتخاب سردار زیبایی‌نژاد به عنوان  جانشین اطلاعات سپاه عملا اداره کارهای اطلاعات سپاه را  به او سپرد و گستره مسئولیتش را نیز افزایش داد و اکنون نیز در سطح کشور، وزارت اطلاعات، ذیل اطلاعات سپاه قرار گرفته است وحسین طائب نیز صرفا سمت تشریفاتی در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد حمید بقایی با در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به دستگیری معاونان وی توسط وزارت اطلاعات  شاید بخواهد در این مورد سخن بگوید و با بیان این موارد اتهامات دستگاه طائب را علیه جریان خودشان بی اعتبار سازد.

 

احمدی نژاد و لاریجانی

علاوه براین درگیری‌های لفظی بین محمود احمدی نژاد و صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، ادامه یافت محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه در یک پیام ویدئویی که از طریق وبسایت دولت بهار منتشر شده ،  آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه را تهدید کرد چنانچه مدارک لازم در خصوص اتهامات علیه وی و دوستانش در خصوص مشارکت در پرونده بابک زنجانی و دیگر اتهامات را ظرف  48ساعت ارائه نکند،  افشاگری خواهد کرد.

او اظهار داشت حتی اگر در یک دادگاه فرمایشی هم وی یا یکی از دوستانش به چنین عناوین مجرمانه‌ای محکوم شده‌‍‌اند، اسناد آن را منتشر کنند تا مردم هم در جریان آن قرار بگیرند.

او در این پیام ویدئویی با اشاره به قانون اساسی در این خصوص که اتهام باید قبلا در دادگاه اثبات شده باشد تا فرد بتواند افراد را به جرمی متهم کند گفت، حتی در یک دادگاه فرمایشی هم او به چنین جرمی متهم نشده است.

او تهدید کرد در صورتی که قوه قضائیه اسناد لازم در خصوص محکومیت وی در دادگاه را منتشر نکند وی نظرش را در مورد عملکرد لاریجانی و هفت سال اداره  قوه قضائیه را با مردم در میان خواهد گذاشت.

قوه قضائیه هفته گذشته احمدی‌نژاد را به فتنه‌گری و سیاه‌نمایی متهم کرده بود و اعتراض اخیر احمدی‌نژاد به قوه قضائیه در اعتراض به این اظهارات است.

او در عین حال گفت که علت سکوت او درباره قوه قضائیه تاکنون این بوده که بسیاری از مشکلات را نمی‌دانسته و بعدا مطلع شده است.

اینکه وی چطور در راس قوه مجریه قرار داشته و در حالی که به پرونده‌های اطلاعاتی مسئولین دسترسی نسبی داشته از موضوعات بی‌اطلاع بوده است و پس از خروج از دولت و در جایگاه یک شهروند عادی از پرونده‌های محرمانه قوه قضائیه اطلاع یافته، اظهارنظری عجیب و صرفا برای توجیه موقعیت قبلشان است.

نمایش‌های احمدی‌نژاد در خصوص افشاگری درباره فساد مقامات اجرای و بلندپایه کشور از قبل از ریاست جمهوری وی و همچنین از سال‌های اول ریاست جمهوری او، همواره تکرار شده است.

احمدی‌نژاد همواره و تقریبا درتمام پیام‌های رسمی و غیررسمی خود خطاب به ملت ایران همواره تاکید کرده است اطلاعاتی درخصوص مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد و به زودی أنها را با مردم در میان خواهد گذاشت.

وی همچنین در این افشاگری‌ها همواره تاکید کرده است اسامی مفسدان اقتصادی را نیز به زودی آشکار خواهد کرد. اما تاکنون حتی یک نام نیز توسط وی منتشر نشده و تنها افشاگری او در این خصوص به ویدیویی مربوط می‌شود که وی در سال‌های پایانی دولتش در مجلس منتشر کرد که نشان می‌داد که فاضل لاریجانی یکی از برادران لاریجانی همراه با سعید مرتضوی در پرونده بابک زنجانی دست دارد.

افشاگری وی درباره لاریجانی روند سقوط موقعیت او در بین اصولگرایان  را تسریع و همچنین درگیری او با قوه قضائیه را طی سال‌های اخیر کلید زد که در ماه‌های اخیر و با تشکیل پرونده‌های مالی و افشای تخلفات مالی احمدی‌نژاد توسط دادستانی و قوه قضائیه شدت یافته است.او قبلا هم در یک نامه سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای، از عملکرد قوه قضائیه انتقاد کرده بود.

 

حکمت سکوت و صبر رهبر

به نظر می‌رسد حکمت سکوت رهبر ایران درمقابل اقدامات مرز شکن احمدی‌نژاد و تیمش، هنوز مشخص نیست. آقای اژه ای دادستان کل کشور، درک منطق این حکمت را به آینده حواله داده است. اما در مقایسه با سخنان و مواضع دیگر افراد از جمله روحانی ، خاتمی و هاشمی رفسنجانی که خامنه‌ای به سرعت از خود واکنش نشان می‌داد، به نظر می‌رسد سکوت طولانی  وی برای مدیریت همه جانبه درجهت  حذف کامل این جریان با کمترین هزینه صورت می‌گیرد یا می‌خواهد از نقش تخریبی احمدی نژاد برای بازی‌هایی که در صحنه قدرت دارد استفاده کند. به هر دلیلی که این امر صورت بگیرد  مواضع روزانه احمدی‌نژاد و تیمش دائما مبانی حکومت رهبری خامنه‌ای و مشروعیت اداره کشور به وسیله وی را مورد علامت سوال  قرار داده و صورتحساب  پر هزینه‌ای را تنظیم می‌کند که رهبر و دستگاه تبلیغاتی نظام در افکار عمومی جامعه  نمی‌توانند  براحتی آن را پرداخت کنند و قطعا برای جانشین آینده وی نیز صورتحساب پرداخت نشده را به میراث باقی خواهند گذاشت .

 

تحلیل گر مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More