شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکم اعدام محمدعلی طاهری صادر شد

 

محمود علیزاده طباطبایی،‌ وکیل محمدعلی طاهری،  بنیانگذار عرفان حلقه ، از صدور حکم اعدام این زندانی، عقیدتی-سیاسی خبر داد.

به گزارش ایلنا، طباطبایی با اعلام این خبر گفت: « حکم اعدام طاهری،  توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است اما به دلیل این‌که عروسی دختر ایشان ۲۲ شهریور است به دادگاه مراجعه نکردیم که حکم به ما ابلاغ شود.»
وکیل محمد‌علی طاهری همچنین اضافه کرد: «طبق قانون حکم باید به ما ابلاغ شود و ما برای ابلاغ حکم به دادگاه مراجعه نمی‌کنیم».

وکیل محمدعلی طاهری درضمن، گفته است که به این حکم، اعتراض خواهد کرد.

پیشتر در تاریخ ۲۹ مرداد سال جاری ، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائیه، درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌ی محمدعلی طاهری خبر از صدور حکم او داد اما از بیان جزئیات خودداری کرد.

نام محمدعلی طاهری از  سال ۱۳۸۰ برسرزبان‌ها افتاد. او موسسه‌‌ای را با نام «عرفان حلقه» تاسیس کرد و به فعالیت‌هایی در زمینه طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سیمنتولوژی پرداخت. او  توانست در مدت زمان ده ساله طرفدارانی را جذب این مکتب عرفانی کند.

طاهری تا یک دهه هیچ مشکلی با مراجع قانونی و قضایی نداشت اما او در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ بازداشت و سپس محاکمه شد. با رسانه‌ای شدن این خبر، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرد که آقای طاهری يک بار ديگر نيز در سال ۱۳۸۹ بازداشت و پس از ۶۷ روز حبس در سلول انفرادی آزاد شد.

حکمی  که برای او در نظر گرفتند اعدام به همراه پنج سال حبس و پراخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی به همراه ۷۴ ضربه شلاق بود.

صدور این حکم با واکنش‌های زیادی همراه بود. طرفدارانش با تجمع در مقابل زندان اوين و ستاد حقوق بشر قوه قضاييه خواستار آزادی او شدند.

طاهری در تابستان ۱۳۹۳ بار دیگربه اتهام مفسد فی الارض که قبلا در پرونده‌اش بررسی شده بود، بازجویی شد. او در خرداد ماه ۱۳۹۴ به اتهام « منحرف کردن افراد» به اعدام محکوم شد. وکلای او به این حکم اعتراض کردند و سعید خلیلی، یکی از وکلای آقای طاهری روز ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۴ از نقض حکم اعدام موکلش در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و ارسال آن به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد. طبق گفته خواهر محمدعلی طاهری، مدتی بعد هم، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حکم برائت آقای طاهری از اتهام فساد فی الارض را صادر کرد.
آذردخت طاهری در ۱۷ فروردین ماه سال ۹۵ طی گفت‌وگویی با کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرد:«جریمه نقدی ۹۰۰ میلیون تومانی کاملا پرداخت شده و آقای طاهری نیز بیش از دوران پنج ساله حکمش را در زندان گذرانده است. در حال حاضر نیز طبق گفته محمود علیزاده طباطبایی وکیل محمدعلی طاهری «برای دیگر اتهامات آقای طاهری قرار منع تعقیب صادر شده است.»

طاهری روز پنج شنبه ۸ مهر ماه ۹۵، در اعتراض به ادامه محکومیت زندان علیرغم حکم برائت و منع تعقیب، دست به اعتصاب غذای تر زد. پس از ۳۰ روز آذردخت طاهری اعلام کرد که در طی این مدت، هیچ اطلاعی از او ندارند و نمی دانند که آیا هنوز او در اعتصاب غذا است یا به اعتصاب خود پایان داده است.

از سال گذشته تا به امروز اخبار دقیقی مبنی برسرنوشت این زندانی عقیدتی، سیاسی در دست نیست.

جمعه شانزدهم تیر، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، از احتمال صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی که بیش از ۶ سال است که در سلول‌ انفرادی زندان اوین نگهداری می‌شود، خبر داد. این سازمان که مقر آن در لندن است از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا این زندانی را که به «فساد فی‌الارض» متهم است، بدون قید و شرط آزاد کند.

هوتن سلامت گزارش می‌دهد:

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More