شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لغو حکم اعدام محمدعلی طاهری

 

منابع خبری، روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه، از صدور حکم ۵ سال حبس تعزیری برای محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین ازسوی دادگاه انقلاب و درنتیجه، لغو قطعی حکم اعدام او، خبر دادند.

محمدعلی طاهری بنیان‌گذار «عرفان حلقه»، در سال ۱۳۹۰، ازسوی دادگاه انقلاب به‌اتهاماتی ازجمله توهین به مقدسات، مداخله‌ غیرقانونی در امور پزشکی، انتشار آثار و کتاب‌های ضاله و … به پنج سال حبس محکوم شد؛ اما وقتی دوران حبسش رو به پایان بود، در داخل زندان با اتهامات جدیدی مواجه شد که به صدور حکم اعدام به اتهام «ارتداد و افساد فی‌الارض»، ازسوی دادگاه انقلاب،برای او انجامید.

حکم اعدام طاهری در آذرماه ۱۳۹۴ ازسوی دیوان‌عالی کشور نقض شد و پرونده او جهت رسیدگی مجدد بار دیگر به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

در شهریورماه ۱۳۹۶ اعلام شد که بار دیگر ازسوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، برای محمدعلی طاهری حکم اعدام صادر شده است؛ این حکم نیز در آبان‌ماه ۹۶ ازسوی دیوان‌عالی کشور به‌علت «عدم مطابقت با قوانین»، نقض شد و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌‌عرض (شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) ارجاع شد.  

بنابر گزارش‌ها، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، روز شنبه ۱۲ اسفندماه، محمدعلی طاهری را به اتهام «افساد فی‌الارض»، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

احمد خسروی، یکی از وکلای طاهری به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته است: «من با موکل خود صحبت کردم و موکل بنده، محمدعلی طاهری گفتند، شنبه ۱۲ اسفندماه در دادگاه حاضر شد و حکم ۵ سال حبس به وی ابلاغ گردیده است؛ ولی هنوز حکمی به ما به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است».

جلسه‌ی پیشین دادگاه محمدعلی طاهری، ۵ اسفندماه ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، درحالی برگزار شده بود که قوه قضائیه به محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دیگر محمدعلی طاهری، اجازه حضور در دادگاه را نداده بود.

«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» پس از برگزاری دادگاه در پنجم اسفند، ویدئویی منتشر کرده بود که در آن، محمود علیزاده طباطبایی،یکی‌از وکلای محمدعلی طاهری، درمورد جلوگیری از ورود خودش به دادگاه انقلاب در روز برگزاری دادگاه (۵ اسفندماه)، دفاعیه آماده‌شده ازسوی وکلا برای دادگاه، مسائل مطرح‌شده در جلسه‌ی دادگاه و صدور حکم تا یک‌هفته پس‌از آن جلسه و همچنین احتمال صدور حکم پنج‌سال حبس برای طاهری می‌گوید.



لایحه‌ دفاعیه‌ی وکلای طاهری که علیزاده‌طباطبایی در ویدئوی بالا از آن سخن می‌گوید، پیش از این، ازسوی حساب توئیتری Taheri Movement  در سلسله توئیت‌هایی منتشر شده است.

 

 

حکم ۵ساله جدید صادرشده برای محمدعلی طاهری، تا ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی‌ است؛ اما این حکم درحالی صادرشده است که طاهری، دوره ۵ سال حبس خود را ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۴ به پایان رسانیده و پس از آن، تا امروز، بیش از دو سال بیشتر از حکمش در زندان نگاه داشته شده است.

برخی معتقدند که به این ترتیب، او دو سال از این حکم ۵ساله‌ جدید را پشت سر گذاشته و درصورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، باید سه سال دیگر را هم در زندان سپری کند.

 

 

محمدعلی طاهری در طول دوران حبس خود، بارها به علت عدم رسیدگی به خواسته‌های قانونی و همچنین وضعیتش در زندان دست به اعتصاب غذاهای طولانی مدت زده است.

 

 

  • گفتگو با نرگس توسلیان در خصوص روند حقوقی پرونده آقای طاهری

 

 

 

  • گزارشی از شبنم آذر در این زمینه:
     

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More