شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست همسر نازنین زاغری از سفیر بریتانیا در تهران برای دیدار با همسرش

 

دولت ایران گذرنامه‌ی گابریلا (گیسو)، دختر نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی را که در زندان اوین به‌سر می‌برد، به مادربزرگ و پدربزرگش در ایران تحویل داده است.

روزنامه‌ی «هم اند های» چاپ لندن، چهارشنبه ۲۰ اردی‌بهشت، نوشت:‌ «روزی که آوریل گذشته نازنین در فرودگاه تهران به‌دست سپاه پاسداران دستگیر و زندانی شد، گذرنامه‌ی دختر او، گابریلا (گیسو به فارسی) نیز از سوی مأموران امنیتی ایران ضبط شد. اکنون دولت ایران گذرنامه‌ی گیسو را به پدر و مادربزرگ او در ایران بازگردانده است و ریچارد پدر او قصد دارد برای دیدار از فرزند و همسرش به ایران سفر کند.»

نازنین زاغری پس از سفر به ایران، در فروردین ماه سال ۱۳۹۵، هنگام بازگشت، در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
گابریلا، دختر او که تابعیت بریتانیایی دارد و ماه آینده سه ساله می‌شود، از زمان بازداشت مادرش، امکان خروج از ایران و دیدار پدر را نداشته و در این مدت، خانواده‌‌ی نازنین زاغری در ایران از او نگهداری کرده‌اند.

به گزارش «هم‌ اند های»، «ریچارد، شوهر نازنین، قصد دارد برای نخستین‌بار پس از دستگیری او، از دخترش گیسو در ایران دیدار کند. او در نظر دارد در این دیدار، درباره‌ی آینده‌ی گیسو با او صحبت کند که آیا بهتر است فرزند آنها در ایران  نزد پدر و مادربزرگش بماند یا به بریتانیا برود».

ریچارد راتکلیف همچنین روز هشتم ماه مه (۱۸ اردی‌بهشت‌ماه) با ارسال نامه‌ای به حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، که متن آن را در صفحه‌ی فیس‌بوک «نازنین را آزاد کنید» منتشر کرده، از او به‌خاطر بازگرداندن گذرنامه‌ی دخترش تشکر کرده و نوشته که مقامات ایرانی به او پیشنهاد صدور نوعی ویزای ویژه‌ی بشردوستانه برای رفتن ایران را داده‌اند.

در نامه‌ی ریچارد راتکلیف آمده است: «من می‌خواهم از شما به‌خاطر تلاشتان در بازگرداندن گذرنامه‌ی دخترم به خانواده‌اش تشکر کنم. تصور من این است که با این کار شما، دختر من دیگر به‌طور رسمی در بازداشت مقامات ایرانی نیست.»

راتکلیف در نامه‌اش به حمید بعیدی‌نژاد همچنین خواستار آن شده است که مقامات ایرانی به درخواست نازنین زاغری برای ملاقات با سفیر بریتانیا در تهران و دسترسی به نسخه‌ای از اتهامات قانونی علیه خودش، پاسخ مثبت بدهند.

ریچارد راتکلیف همچنین در نامه‌ای دیگر، خواهان بازدید سفیر انگلستان در تهران از همسرش، نازنین در زندان اوین شده است.

نازنین زاغری که با بنیاد خیریه‌ی تامسون رویترز همکاری می‌کرد، به اتهام «جاسوسی»، به پنج سال زندان محکوم شده است.

حدود سه هفته پیش، تقاضای تجدید نظر نازنین زاغری در مورد حکم ۵ سال حبسش رد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More