شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رسانه‌های اجتماعی؛ خرمشهر آزاد شد، آباد نشد

 

سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر است. آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف «عملیات بیت المقدس »در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت. چنانکه مشهور است، آیت‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی در مورد آزادسازی این شهر گفت: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» ۳۶ سال پس از  آن رخداد، در سالگرد آن، کاربران در رسانه‌های اجتماعی، از زوایای مختلف به این اتفاق واکنش دادند. یکی از دغدغه‌های کاربران در مورد خرمشهر امروز ، چنانکه از  پست‌های توئیتری ایشان آشکار است، آن است که آیا خرمشهر که آزاد شد، آباد هم شد؟

 

با پول ایران عراق آباد شد، خرمشهر نه

در این راستا، مقایسه میان ایران و عراق کنونی یکی از تم‌های کابران توئیتر است. به عنوان نمونه کاربری نوشته است: «٨سال با عراق جنگيديم و حالا ٣٦سال بعد از آزادسازي خرمشهر؛ عراق با پول ايران آباد شده و خرمشهر هنوز محرومه»

 

 

 

ویرانی و حاشیه‌نشینی در خرمشهر پس از ۳۶ سال 

کاربری عکسی را از خرمشهر امروزین به اشتراک گذاشته و نوشته: «اشتباه نكنيد آواره هاى حلب سوريه نيستن، خانه هاى مردم خرمشهر است ۲۷ سال پس از جنگ! #خرمشهر آزاد شد اما آباد نه ... »

 

 

کاربر دیگری هم با استعاره گفته است: «خرمشهر فقط آزاد شد و نه آباد شاید به خاطر اینکه خدا آزادش کرد منتظرن خدا هم آبادش کند.»

 

 

کاربری هم گفته خرمشهر امروز با خرمشهر زمان جنگ تفاوت زیادی نکرده: «راحتی ساخت فیلم درمورد #خرمشهر اینه که احتیاج به دکور یاشهرک سینمایی نیست! دوربین وعوامل را برداروبروخرمشهرو بساز با زمان جنگ هیچ فرقی نکرده!»

 

 

کاربر دیگری نوشته: «از اتاق فرمان اشاره میکنن که کشاورزای #خرمشهر ی میپرسن امسال که کلا آبو روی کشاورزی خوزستان قطع کردید و آب کارونو بردید بمناسبت #سوم_خرداد بهشون کار میدید یا نه بیکار موندن و دارن به حاشیه میرن حاشیه نشینی در خوزستان بیداد میکنه.»

 

 

کاربر دیگری هشتگ‌های  #IranRegimeChange  و #FreeIran2018 را در کنار هشتگ خرمشهر بکار برده و نوشته: «یکی از نشانه‌های ناکامی ج ا در بازسازی #خرّمشهر اینه که بعد از ۳۰ سال، تنها ۸ اسکله از ۲۰ اسکله فعال این بندر بازسازی شد و این پروژه‌ی ناتمام همچنان ادامه دارد!»

 

 



کاربری هم نوشته: «ممد چه بهتر که نیستی و نمی بینی ...!» منظور او از محمد ، محمد جهان‌آرا از فرماندهان جنگ است که در راه مقاومت در برابر اشغال خرمشهر توسط نیروهای صدام جانش را از دست داد.

 

 

یاد کشتگان ارتش

در روایت رسمی از آزادسازی خرمشهر در جمهوری اسلامی معمولا بیش  از همه بر نقش سپاه پاسداران تاکید می شود. کاربری، شاید در واکنش به این رویکرد، عکسی از گردان تکاوران دریایی بوشهر در مسجد جامع خرمشهر به اشتراک گذاشته و زیرش نوشته است: «از حدود ۶۰۰ نفر تکاوران دریایی بوشهر که روز اول جنگ وارد #خرمشهر شدند تا زمان سقوط شهر، ۷۶ شهید و ۳۰۰ نفر مجروح شده بودند و بعد از ۵۷۴ روز که در #سوم_خرداد که شهر آزاد شد، باقیمانده این گردان شجاع این عکس یادگاری را با مسجد جامع شهر گرفتند. یاد شهدای ارتش گرامی.»

 

 

 

حصر میرحسین موسوی 

میرحسین موسوی، که امروز در حصر است، در زمان فتح خرمشهر یکی از مسئولین دولت جمهوری اسلامی بود. کاربری  از هشتگ حصر استفاده کرده و نوشته: «ساعاتی پس از آزادی #خرمشهر مردی به مسجد جامع شهر رفت و گفت: «اگر در این نقطه ایستادیم، در این سنگر مقاومت، تمام اراده و ایمان مردم ما بسیج شده...» حالا نه فقط آن مرد، بلکه این نگاه که: برای ایران‌مان به «تمامِ اراده و‌ ایمان مردم» محتاج‌ایم، سالهاست در #حصر است.»

 

 

 

سرنوشت صدام

سرنوشت صدام  یکی دیگر از مضامین توئیت‌هاست. کاربری هم عکسی از صدام را حین صرف غذا به اشتراک گذاشته و نوشته: «یادی هم کنیم از این آدم کش بی وجدان، که اراده کرده بود صبحونه رو توی بغداد , ناهارو توی اهواز و شام رو توی تهران بخوره ! ولی ایران کویت نبود.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More