شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: ملت با کمک «این دولت» سایه‌ی جنگ را از سر کشور برداشت

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و نامزد دوره‌ی دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش‌به مطالبات هوادارانش در مورد وعده‌ی رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد گفت که بازوی من قدرت بعضی چیزها را ندارد، اما بعضی کارها با رأی بالاتر از ۵۱ درصد کارساز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی صبح روز دوشنبه، ۲۵ اردی‌بهشت، در جمع هوادارانش در تبریز با اشاره به انتقادهای مخالفان از برجام گفت: «دلواپسان، آجرهای دیوارهای تحریم که خراب کرده‌ایم را در انباری قرار داده‌اند تا اگر دولت تغییر کرد، دوباره دیوارهای تحریم را بسازند؛ اما ما طرفدار پل هستیم.»

رئیس دولت یازدهم در ادامه‌ گفت: «مقام معظم فرمودند سایه‌ی جنگ را ملت ایران از سر این کشور برداشت؛ کاملاً دقیق است. اما این کدام دولت بود که توانست قدرت ملی مردم را نقد کند؟ این ملت ایران که همیشه بودند؛ قدرت ملت ایران هم همیشه بود، پس چرا آن‌چنان ما را تهدید می‌کردند؟ یک نفر نبود که این قدرت را در صحنه‌ی جهانی نقد کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دهم اردی‌بهشت‌ماه گفته بود: «گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسؤولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه‌ی جنگ را از سر کشور رفع کنیم؛ اما این حرف‌ها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سال‌های متمادی، حضور ملت در صحنه، موجب رفع سایه‌ی جنگ و تعرض از سر ایران شده است». به نظر می‌رسد که اشاره‌ی روحانی در تبریز به این سخن رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

نامزد دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری همچنین تأکید کرد که «روحانی مرتب به دنیا فحاشی نمی‌کرد»، اما در مقام عمل، قدرت دفاعی و سلاح‌های راهبردی ایران را در این سه سال و نیم، به بیش از آن‌چه در ۱۰ سال قبل بود، رساند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بعضی چیزها را قدرت بازوی من نتوانست؛ من هیچ‌وقت نمی‌خواستم این کلام را بگویم، اما اینجا می‌خواهم به شما مردم بگویم، بعضی کارها هست با رأی ۵۱ درصد نمی‌شود، اما رأی بالاتر کارساز آن خواهد بود». به نوشته‌ی تعدادی از رسانه‌ها، اشاره‌ی روحانی در این گفته به درخواست‌های رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از سوی هوادارنش است که وعده‌ی آن را در تبلیغات انتخاباتی دور‌ه‌ی قبل داده بود، اما هنوز عملی نشده است.

نامزد دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو گفت: «یک سندی بوده و دولت قبول کرده و در آن به صراحت نوشته است که در چارچوب قوانین و فرهنگ ایرانی و اسلامی آن را اجرا می کند. دروغ‌گویان آن‌قدر پررو شده‌اند که حتی می‌توانند گزارش دروغ به محضر مقام معظم رهبری بفرستند.» اشاره‌ی روحانی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در ۱۷ اردی‌بهشت ماه است که با انتقاد از امضای سند ۲۰۳۰ یونسکو، اجرای آن را غیرمجاز دانسته بود.

روحانی در پایان از هوادارانش خواست که دیگران را نیز پای صندوق رأی بیاورند و تأکید کرد: «اگر همه پای صندوق‌های رأی بیایند، من دربسته و سربسته قول می‌دهم آنچه که می‌خواهید شدنی است.  ما می‌توانیم با وحدت،‌ اتحاد، همبستگی و آرامش و با کمک از رهبر عزیز و فرهیخته که من حاضرم ده‌ها بار دستان ایشان را برای برخی امور ببوسم، مشکلاتمان را حل کنیم؛ اما شرط این اتفاق آن است که روز جمعه هر فردی به‌همراه ۱۱ نفر دیگر پای صندوق‌های رأی بیاید».

 

روحانی در ساری: مردم بین قاضی و وکیل، باید وکیل را انتخاب کنند

حسن روحانی عصر روز دوشنبه، ۲۵ اردی‌بهشت نیز در جمع هوادارانش در ساری گفت که مردم باید بین قاضی و وکیل، وکیل را انتخاب کنند؛ قاضی حکم صادر می‌کند و رئیس‌جمهور آینده‌ی ایران باید در مجامع از حقوق ملت دفاع کند، چون آن زمانی که نتواستیم دفاع کنیم، ایران را در حصر و محاصره قرار داریم.

همایش انتخاباتی حسن روحانی در ساری

 

به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی در سخنان خود اعلام کرد که امروز انتخاب بین چند نفر مطرح نیست و بحث دو نوع تفکر است. او گفت: «مردم یا راه تقابل را انتخاب می‌کنند، یا تعامل؛ یا راه عقلانیت یا خرافه؛ مردم یا شعار را انتخاب می‌کنند یا برنامه را؛ مردم یا می‌خواهند به ۹۱ برگردند و یا می‌خواهند به پیش بروند».

این نامزد انتخات ریاست‌جمهوری، در سخنرانی خود در ساری، خطاب به مخالفانش گفت: «شما دلتان می‌خواهد کاسبان تحریم کار خودشان را دوباره آغاز کنند؛ روحانی باشد یا نباشد، دوره‌ی کاسبان تحریم به اتمام رسید.» او همچنین گفت که اگر غیر از برنامه‌ی سال ۹۱، برنامه‌ی دیگری دارید، به مردم اعلام کنید؛ چرا می‌روید و به مردم می‌گوید دین شما به خطر افتاده است، اگر فکر می‌کنید که دولت حافظ دین مردم است، اشتباه است؛ حافظ دین مردم خود مردم هستند، شما نه قیم دین و نه قیم دنیای مردم هستید؛ مردم فهمیده هستند و راه را خودشان انتخاب کردند.

حسن روحانی در جمله‌ای دیگر خطاب به مخالفانش گفت: «شما تلاش داشتید که مسابقه فوتبال در روز تاسوعا برگزار نشود، ولی در مسابقه با نام یاحسین و عباس به برتری رسیدند؛ شما غصه‌ی دین مردم را نخورید؛ غصه‌ی دنیای خودتان را بخورید؛ هر چه رأی می‌خواهید به شما می‌دهیم. مقدسات و دین ما را رها کنید.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More