شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سردارحاجی‌زاده: آمریکایی‌ها از حمله موشکی ایران به داعش خبر داشتند

 

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، شامگاه شنبه سوم  تیر ماه گفت: «آمریکایی ها شاید از طریق روسیه از حمله موشکی ایران به مواضع گروه حکومت اسلامی،‌داعش، در سوریه، اطلاع پیدا کرده بودند.»
به گزارش خبرگزاری فارس، علی حاجی‌زاده در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره عدم اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به اهداف تعیین شده گفت: «همه موشک‌ها با موفقیت به هدف اصابت کرده است و ما در این خصوص فیلم‌های ضبط شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین را نیز منتشر کردیم.»
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه اضافه کرده است: «جالب است بدانید که ۴ دقیقه بعد از اصابت اولین موشک بلافاصله هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد که عملیات ما یک عملیات عریان بود.»

وی تصریح کرد: «این حمله موشکی خسارت زیادی به تروریست‌ها وارد کرد که ما به برخی اطلاعات جدید آن دست پیدا کرده‌ایم و ممکن است در آینده هم اخبار بیشتری منتشر شود.» فرمانده نیروی هوا فضای سپاه این حمله موشکی را باردیگر حامل یک پیام برای حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها دانست.
حاجی‌زاده همچنین گفت: «موشک‌هایی که در این عملیات استفاده کردیم به گونه‌ای است که قبل اصابت به هدف (۱۰۰ کیلومتر مانده به هدف) قسمتی از بدنه جدا شده و سر جنگی به هدف اصابت می‌کند و عملیات طوری طراحی شده بود که این قسمت جدا شده در خاک عراق به زمین می‌خورد.

درواکنش به حمله اعضای داعش به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی روز ۱۷ خرداد، سپاه پاسداران ۶ موشک از نوع موشک‌های ذوالفقار را از استان‌های کردستان و کرمانشاه به سوی مراکزی وابسته به داعش در دیرالزور سوریه شلیک کرد.

پس از این عملیات، برخی رسانه‌های منطقه از تردید در اصابت این موشک‌ها به اهداف مورد نظر خبر دادند و مدعی شدند که گرچه توان موشکی جمهوری اسلامی ارتقا یافته و موشک‌های ذوالفقار ایران توانسته با موفقیت از غرب ایران تا شرق سوریه شلیک شود، با این حال اصابت موشک‌ها به اهداف تعیین شده، مهمترین بُعد قابلیت عملیاتی و نظامی به‌شمار می‌رود که تهران هنوز نتوانسته به این قابلیت دست پیدا کند. از جمله «روزنامه هاآرتص» که به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل گزارش داد تنها ۲موشک از ۶ موشک ایران به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند. این روزنامه پرتاب‌های موشکی جمهوری اسلامی را «شکست آشکار» خواند.
این سخنان واکنش مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی را در پی داشت که بر «موفقیت‌آمیز» بودن این حمله‌‌ها واصابت دقیق موشک‌ها به اهداف تعیین شده تاکید کردند.

علاوه بر فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران، یدالله جوانی، مشاورعالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز پیشتر و در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفته بود که همه ۶ موشک شلیک شده با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرده‌اند.

سایت تابناک نیز ساعاتی پس از پرتاب موشک‌های ذوالفقار به دیرالزور سوریه، گزارش داد که همزمان با اصابت این موشک‌ها به اهداف مورد نظر، پهپادهای ایرانی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بودند، بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را همزمان برای ایران مخابره کردند. «تابناک» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که قرار است این تصاویر برای مردم ایران  و جهان به نمایش گذاشته شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More