شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفان کابینه؛ از دولت آرمانی تا تکرار شعارها

 

مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۲۴مرداد ۹۶ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را با حضور حسن روحانی آغاز کرد. در این جلسه که بعدازظهر هم ادامه یافت  پس از صحبت‌های حسن روحانی در دفاع از کابینه دولت دومش، نوبت به نمایندگان مخالف رسید تا در مورد کلیت کابینه صحبت کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز، حشمت الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد‌غرب، محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان از جمله نمایندگانی بودند که در مخالفت با کلیات کابینه سخنانی مطرح کردند.

 

  • برنامه دولت دوازدهم آرمانی است

محمدرضا صباغيان، نخستين مخالف کليت کابينه بود که در سخنانی کابینه پیشنهادی حسن روحانی را آرمانی و غیرقابل سنجش توصیف کرد و گفت: «برنامه ارائه شده از سوی دولت کیفی و قابل سنجش نیست و سنخیت چندانی با برنامه ششم ندارد.» او در ادامه مخالفت خود به شماری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی از جمله بدهی دولت به بانک‌ها، بیکاری، کارتن‌خواب‌ها، و عدم وجود تشکل‌‌های صنفی کارگری اشاره کرد و افزود: «وزرا به گونه ای گزارش می‌دهند كه انگار بهترين كارها انجام شده است، اما پايان دوره می بنيم كه موضوع به گونه ديگری است.» این نماینده مخالف کابینه، همچنین به لایحه حقوق شهروندی دولت نیز اشاره کرد و خطاب به حسن روحانی گفت: « صرف كلمات قشنگ، اتفاقی نخواهد افتاد.»
 

  • کابینه دوازدهم با وعده‌های رئیس‌جمهور همخوانی ندارد

در ادامه جلسه محمدرضا صباغيان بخشی از فرصت خود را در اختيار حميدرضا فولادگر، نماینده اصفهان، قرار داد و اين نماينده هم در مخالفت با كليات كابينه با اشاره به اینکه کابینه دوازدهم با وعده‌‌های رئیس‌جمهور همخوانی ندارد، گفت: «اين كابينه محصول رايزنی با سران اعتدال و اصلاحات است. منتقدين اين انتظار را ندارند كه تيم دولت از تيم منتقدين تشكيل شود اما بايد اين برنامه ها را كه گفته است، بپذيريد و انجام دهد.» او در ادامه مخالفت خود از افزایش متوسط سنی دولت در این دوره نسبت به دوره پیشین خبرداد و با توجه به چالش‌های عمده اقتصادی در کشور خطاب به حسن روحانی پرسید: «آيا دولت توان حل اين ابر چالش ها را دارد؟»

 

  • مردم از شعارهای تکراری خسته شدند

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماینده اسلام‌آباد غرب، هم از جمله نمایندگانی بود که در این جلسه مجلس در مخالفت با كابينه سخنانی ایراد کرد. او گفت: «مردم ما از تكرار شعارهايی همچون اشتغال و مبارزه با قاچاق و ... خسته شده اند،‌ دليلش اين است كه نمی‌گويند در چه زمانی اين وعده‌ها اجرا می‌شود. مشكل اصلی در همان جايی است كه دولت گفته است هدف كاهش تصدی‌گری دولت و حركت به سمت دولت توسعه گرا است. من از همين دولت توسعه گرا نگرانم. دولت توسعه گرا، دولتی است كه دخالتش زمانی مشروع است كه نتيجه مثبت بدهد؛ اما هر زمان دولت دخالت كرده است، نتيجه منفي گرفته‌ايم. دولت به اسم توسعه گرا بودن، دخالت می‌كند اما يك عده برای خود رانت ايجاد می‌كنند.»
این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود به ساختار احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: «هنوز احزاب در ايران زير پای جناح های سياسی له می‌شوند و برای همين فضای سياسی ما روشن نيست.»
 

  • ترکیب دولت ناهمگون است

در ادامه جلسه محمدجواد ابطحی، نماينده خمينی‌شهر، نیز با انتقاد از ترکیب کابینه دوازدهم گفت: «آقای روحانی با این تیم نمی‌توانید مشکل مملکت را حل کنید، ترکیب دولت ناهمگون است.» او در سخنان خود ازجمله به فشارها به حسن روحانی برای معرفی کابینه اشاره کرد و گفت: «آقای روحانی گفتند كه برای معرفی وزرا تحت فشار نبوده است، انشاالله كه تحت فشار نبودند اما ما اخبار لابی‌های اعتدال و اصلاحات را داريم.»

 

  • توجیهی برای عدم استفاده از زنان در کابینه پذیرفته نیست

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی بود که در انتقاد از کابینه پیشنهادی حسن روحانی به عدم استفاده از زنان اشاره کرد و گفت: «توجیهی که برای عدم استفاده از زنان در کابینه گفته شد پذیرفته نیست. نیمی از جمعیت زنان هستند و بیش از نیمی از فارغ التحصیلان هم زن هستند که باید از آن ها بهره برد.»

عدم معرفی زنان در لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم با انتقاد بسیاری روبروشده. منتقدان می‌گویند که عدم استفاده از زنان درکابینه برخلاف شعارها و وعده‌های حسن روحانی در ایام انتخابات است.

 

 

  • تغییر موضع در ۱۰ دقیقه

مجتبی ذوالنور، نماينده قم، نیز در مخالفت با كليات كابينه دوازدهم پشت تريبون قرارگرفت و طی سخنانی خطاب به حسن روحانی عمل به وعده‌های داده شده را حداقل خواست مردم خواند و گفت: «آقای
رئيس جمهور حدود ۹:۲۰ دقيقه گفتند بر من برای تعيين كابينه فشاری نبوده است اما حدود ۹:۴۰ دقيقه گفتند سه كانديدای زن معرفی كردم اما به دليل فشارها نشد كه اين اتفاق بيفتد اگر بناست در ۲۰ دقيقه حرف عوض شود چگونه بايد به مطالبات پاسخ داد!»
این نماینده مجلس در ادامه برنامه‌های فرهنگی دولت را به چالش کشید و آن را مغایر با ارزشهای دینی ارزیابی کرد و گفت: «در حوزه فرهنگ، هر چه برنامه را مرور كردم تا رنگ و بويی از دين پيدا كنم،‌ پيدا نكردم و اگر همين برنامه را بگوييم برنامه يك دولت سكولار و لائيك است،‌ چه تفاوتی با جمهوری اسلامی داشت. در اين برنامه جاي دين كجاست؟ حوزه فرهنگي كه هميشه دغدغه رهبر بود در كجاي برنامه به آن پاسخ داده شده است؟ در بررسي معضلات اجتماعي به كدام نسخه ديني توجه شده است؟»

ذوالنور با انتقاد از برجام این سوال را مطرح کرد: «اگر آمريكا نقض برجام كرد، كه اين كار را انجام داد، ما چه مي كنيم؟ سه راه داريم، بگذريم- در اين صورت هم چوب را خورديم هم پياز- يا به آمريكا بگويند بگذرد كه آنها نميگذرند. يا اينكه موضوع به شوراي عالي امنيت ميرود و قطعنامه صادر ميكنند و تحريم ها باز ميگردد. در اين صورت چه به مردم ميخواهيد بگوييد؟»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More