شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه جمعی از کشتی‌گیران به رهبر ایران برای رفع مشکل مسابقه با حریفان اسرائیلی

 

جمعی از کشتی گیران و اعضای کادر تیم ملی کشتی ایران درنامه‌ای به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با اشاره به ممنوعیت رویارویی ورزشکاران این کشور با همتایان اسرائیلی و خطر تعلیق ورزش ایران از سوی فدراسیون‌های بین‌المللی، از او درخواست کردند برای این مسئله فکری اساسی کند.

به گزارش خبرگزاری‌‌های ایران و به نقل از فدراسیون کشتی در بخشی از این نامه که روز پنج‌شنبه ، هفدهم اسفند منتشر شده آمده است:« امروز با قدرت گرفتن مناسبات سیاسی رژیم صهیونیستی در کمیته بین المللی المپیک، کشتی و ورزش ایران با مسئله محرومیت‌های سنگین و تعلیق رشته‌های ورزشی،  بسیار متفاوت از شرایط قبل مواجه می‌باشد. دغدغه مهمی که رفع نشدن آن، هر لحظه ممکن است منجر به تعلیق کشتی و ورزش کشور شود».

ورزشکاران ایرانی افزودند:«این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم در مورد رسمیت یا عدم رسمیت رژیم صهیونیستی صحبتی داشته باشیم هرگز و بطور قطع مرجع تصمیم‌گیری در این باره نهادهای دیگری هستند».

این نامه افزود:«تمامی کشتی‌گیران و ورزشکاران ملی خواستار آن هستند، که باتوجه به شرایط جدیدی که در فضای مدیریتی ورزش در دنیا شکل گرفته و خطر محرومیت‌های پیاپی، که قهرمانان و مربیان ملی ما را تهدید می‌کند، و صد البته مطمئن هستیم این وضعیت به هیچ‌ وجه مدنظر حضرتعالی نیز نمی‌باشد، دستور فرمایید شورای عالی امنیت ملی، با ابلاغ این موضوع مهم، به دستگاه دیپلماسی کشور و تشکیل تیمهای دیپلماسی، با ورود به کمیته بین المللی المپیک،  جلودار حمایت از عرصه افتخارافرینی برای کشور عزیزمان ایران و قهرمانان ملی‌اش باشند.در واقع لازم است این مراجع، تمام تلاش خود را به کار بندند تا موضوع محرومیت ورزشکار، مربی، کشتی و ورزش کشور را، در صورت عدم مبارزه با کشتی‌گیران و ورزشکاران عاریتی رژیم صهیونیستی، از طریق مذاکره و تعاملات مستقیم و غیرمستقیم و سایر ابزارهای دیپلماتیک با کمیته بین المللی المپیک و نیز رایزنی با سایر کشورهای اسلامی و دارای مواضع مشترک در جهان برطرف نمایند، تا ضمن حفظ سیاست‌های نظام سیاسی و اعتقادی کشور، موضوع اعمال محرومیت‌ها که بعنوان ابزاری جهت تخریب مسیر کسب افتخار قهرمانان ملی کشور،  اسباب سوء استفاده قدرتهای سیاسی حاکم بر کمیته بین المللی المپیک گردیده است، متوقف شود.دستور اقدام عاجل از سوی حضرتعالی در این زمینه به شورای عالی امنیت ملی، موجب آرامش‌خاطر ما فرزندان و سربازان ایران زمین است».

نامه‌ ورزشکاران ایرانی به خامنه‌ای در حالی منتشر می‌شود که، تلاش وزارت ورزش برای بازگرداندن رسول خادم به فدراسیون کشتی، تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است.

رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، روز چهارشنبه، نهم اسفند با انتشار متنی، به طور رسمی از سمتش استعفا داد. او پیش از استعفا

از برخورد با ورزشکارانی که از رودررویی با ورزشکاران اسرائیلی خودداری می‌کنند، شدیدا انتقاد کرده  و گفته بود که نباید تعلیق ورزش ایران را به گردن ورزشکار و فدراسیون انداخت.

علی رغبتی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی معاونت قهرمانی وزارت ورزش جوانان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از بی پاسخ گذاشتن تماس‌های این وزارتخانه توسط «رسول خادم» خبر داد.

 

 

او دراین باره گفت:«تا آنجایی که من اطلاع دارم خادم تماس های تلفنی محمدرضا داورزنی و حتی پیامک های او را هم بی جواب گذاشته است وعدم پاسخگویی  او ما را در وضعیت بلاتکلیفی برای اداره فدراسیون کشتی قرار داده است. امیدوارم بزودی با حضور خادم و اعضای هیات رئیسه فدراسیون این مشکل برطرف شود».

وی در اظهار نظری شفاف و بی پرده به مسئوولان  نظام گفت:«اگر قرار است ببازم همه باید باهم ببازیم،‌نه اینکه پیامد شکست فقط برای فدراسیون و ورزشکار باشد چون آن‌ها دراین موضوع هیچ تقصیری ندارند و تصمیم گیرندگان کسانی دیگری هستند که اصلا به ورزش ربطی ندارند».

امامعلی حبیبی، اسطوره کشتی ایران و نخستین طلایی ورزش ایران دربازی‌های المپیک هم با تمجید از رسول خادم او را «بهترین رئیس فدراسیون کشتی ایران» نامید و گفت:«به عنوان یک پدر به خادم توصیه می‌کنم که برای سربلندی بیشتر ورزش اول ایران به فدراسیون برگردد».

کناره گیری رسول خادم چنان ناگهانی بود که مسئوولان ارشد وزارت ورزش و حتی رده بالای نظام از شنیدن آن غافلگیر شدند. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در اولین اظهارنظر پس از دریافت استعفای رئیس فدراسیون کشتی با این استعفا مخالفت کرد و گفت:«امیدارم رسول خادم به کشتی بازگردد و از استعفای خود منصرف شود زیرا کشتی روزهای حساسی را پیش رو دارد». وی دغدغه‌های خادم را به حق دانست و اظهارداشت:«باید این مسائل را با خرد جمعی و با همفکری با مدیران ارشد نظام حل کنیم تا از تعلیق ورزش ایران جلوگیری کنیم».

محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و نفر دوم این وزارتخانه نیز اعلام کرد که ما به هیچ عنوان با رفتن رسول خادم از فدراسیون کشتی موافقت نخواهیم کرد و به دنبال حل کردن مسائل و مشکلات کشتی هستیم.

وی با بیان اینکه اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت، گفت:«ما تحت هیچ شرایطی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را به رسمیت نمی شناسیم، اما برای موضوع رویارویی با ورزشکاران این رژیم به دنبال راه کار جدیدی هستیم». البته داورزنی توضیحی درباره اینکه وزارت ورزش چه راه حلی برای برون رفت ورزش ایران از این معضل بزرگ دارد، نداد.

سردار غلامحسین غیب پرور، رئیس «سازمان بسیج مستضعفین» هم درمصاحبه با خبرگزاری فارس با انتقاد از رسول خادم به خاطر انتشار بیانیه‌اش، گفت:«به هیچ عنوان رویارویی ورزشکار ایرانی با حریف اسرائیلی را نخواهیم پذیرفت و اجازه انجام چنین کاری را نخواهیم داد چون این موضوع خط قرمز نظام است و استعفای خادم اصلا به این دلیل نیست».

مسئله روبرو نشدن ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی موضوع جدیدی نیست. در سه دهه اخیر هرگاه در رقابت‌های جهانی و بازی‌های المپیک ورزشکاری از ایران با حریفی از اسرائیل به قید قرعه روبرو می‌شد مسؤولان کاروان  ورزشی ایران با توجیهاتی نظیر ارائه گواهی پزشکی که نشان می داد که ورزشکار ایرانی به دلیل مصدومیت نمی تواند با رقیب اسرائیلی روبرو شود از مصاف آن ورزشکار با رقیبش جلوگیری می کردند و یا زمانی که می دانستند ورزشکار ایرانی در دور بعد باید با حریف اسرائیلی مصاف دهد به آن ورزشکار اعلام می کردند که به رقیبش ببازد تا با ورزشکار اسرائیلی روبرو نشود و درنهایت به نحوی از تقابل ورزشکار ایرانی با اسرائیلی جلوگیری می کردند و اتفاق تلخی نیز برای ورزشکار یا فدراسیون مورد نظر نمی افتاد، اما تکرار این مسئله باعث شد تا مدیران کمیته بین المللی المپیک به این موضوع حساس شوند که درآخرین مورد پس از شکست عمدی «علیرضا کریمی»، کشتی گیر تیم زیر۲۳ سال ایران مقابل حریف روسی برای روبرو نشدن با رقیب اسرائیلی دررقابت‌های قهرمانی جهان در لهستان موجب شد کمیته بین المللی المپیک به اتحادیه جهانی کشتی دستور دهد این موضوع را به صورت ویژه پیگیری کنند. در این کشتی، مربی علیرضا کریمی با فریادهای خود به او اعلام می‌کرد که «علیرضا بباز. تو باید به این حریف ببازی تا با رقیب اسرائیلی روبرو نشوی».  

 

 

پس از حذف علیرضا کریمی از رقابت‌های امیدهای کشتی آزاد جهان در لهستان و بازگشت او به ایران، شماری از مقامات سیاسی و ورزشی ایران از  جمله رهبر جمهوری اسلامی، وزارت ورزش و سازمان بسیج ورزش کشور، ضمن تقدیر از او، عمل این کشتی‌گیر را «جوانمردانه» خوانده و آن را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دانستند.

این اقدام کریمی اما، ورزش ایران را در آستانه چالشی بزرگ قرار داده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران دردیدار با علیرضا کریمی به ستایش از او پرداخت و گفت:«از حرکت این کشتی گیر احساس عزت و سربلندی کردم و از مسئوولان وزارت ورزش می‌خواهم که ضمن حمایت همه جانبه از او پاداش نقدی قابل توجه هم تعلق گیرد».

رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی و عضو هیات رئیسه اتحادیه جهانی پس از این اتفاق، دوبار به مقر اتحادیه جهانی کشتی در لوزان سوئیس سفر کرد تا با رایرنی با مسئوولان این اتحادیه از تعلیق ورزش اول ایران جلوگیری کند که درنهایت تلاش‌های او ثمرداد و اتحادیه جهانی کشتی ضمن دادن اخطار جدی به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرد که در صورت تکرار چنین موضوع بی درنگ عضویت کشتی ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

در این میان قربانی این اتفاق علیرضا کریمی و حمیدرضا جمشیدی، مربی این کشتی گیر بودند که به ترتیب به شش ماه و دو سال از حضور درمیادین کشتی محروم شدند.

«علی اکبر ولایتی» وزیر امورخارجه پیشین ایران به عنوان بنیانگذار روبرو نشدن ورزشکاران ایران و اسرائیل معرفی می‌کنند. او نزدیک به سه دهه قبل دستور داد تا ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی روبرو نشوند و این موضوع از آن زمان تاکنون پابر مانده است.

ولایتی چندی قبل درمصاحبه با خبرنگاران به این کار خود افتخار کرد و گفت:«از اینکه آن زمان چنین حرکتی کردم بسیار خوشحالم و به آن افتخار می کنم چون با این کار از مردم مظلوم فلسطین درمقابل ظلم رژیم صهیونیستی دفاع می کنیم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More