شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نقش بابک زنجانی در دوری دیپلماتیک تاجیکستان از ایران

 

خبرگزاری یوروژیانِت(EurasiaNet)، امروز یکشنبه ۱۸ تیرماه، در گزارشی، به دور شدن دیپلماتیک حکومت تاجیکستان از ایران و نزدیکی آن به عربستان سعودی پرداخته و می‌نویسد که سقوط امپراتوری مالی بابک زنجانی که به جرم دزدی و غارت بیت‌المال در زندان ایران به‌سر می‌برد، در این تغییر سیاست سهیم بوده است.

یوروژیانت می‌نویسد: «هفته‌ی گذشته، مرکز فرهنگی و اقتصادی سفارت ایران در شهر خجند در تاجیکستان درهای خود را برروی مراجعین بست. این تعطیلی، به‌دستور مقامات تاجیک انجام شده بود. همزمان، دولت تاجیکستان، خریدوفروش آثار و کتاب‌های رهبران مذهبی ایران، ازجمله آیت‌الله روح‌الله خمینی را هم اکیداً ممنوع کرده است.

با  اینکه دولت تاجیکستان هیچ توضیح مشخصی درمورد این تصمیم‌گیری‌ها ارائه نکرده است، اما یک عامل مشخص در این میان، سرنوشت دارایی‌های میلیاردر آبروباخته و زندانی ایرانی، بابک زنجانی، در سرمایه‌گذاری‌های امپراتوری مالی و نفتی او در تاجیکستان بوده است.

بابک زنجانی که به جرم کلاهبرداری و دزدی اموال عمومی هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در امور بانکی، شرکت‌های هواپیمایی، آژانس تاکسی‌رانی و ترمینال اتوبوس‌های مسافربری در تاجیکستان در اختیار داشت.

زنجانی در هنگام دستگیریش در سال ۲۰۱۳، مدارکی را به دادگاه تسلیم کرد که نشان می‌داد پول‌هایی را که از فروش غیرقانونی نفت در دوران تحریم‌های اقتصادی در ایران به‌دست آورده، در بانک ملی تاجیکستان به سپرده گذاشته است.

دولت تاجیکستان این ادعا را کاملاً تکذیب کرده است.

به نظر می‌رسد همه‌ی دارایی‌های زنجانی در تاجیکستان به‌دنبال دستگیری و سقوط امپراتوری مالی او، ازسوی شرکای تجاریش در آن کشور مصادره شده‌ باشند.

در واکنش به این موضوع، حکومت ایران از محی‌الدین کبیری، رهبر اپوزیسیون تاجیکستان، دعوت کرد تا به‌عنوان «مهمان ویژه» در یک کنفرانس اسلامی در تهران شرکت کند و حضور و سخنرانی او را در ایران، در بلندگوهای تبلیغاتی خود منعکس کرد.

اکنون وزارت امور خارجه‌ی تاجیکستان، از دادن ویزا به مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خود نیز سر باز زده است.

اما هرچه روابط میان تهران و دوشنبه تیره‌تر شده، تاجیکستان به‌سوی گسترش روابط با عربستان سعودی پیش رفته است.

در جدیدترین کمک مالی به تاجیکستان، ریاض ۳۵ میلیون دلار برای توسعه و ساختمان ۳۰ مدرسه در شهرهای مختلف کشور، به دولت تاجیکستان پرداخت کرده است.

عربستان درضمن، به‌زودی مخارج ساخت سد راغون (Rogun Dam) را نیز متحمل خواهد شد».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More