شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نقش مهم آیت‌الله سیستانی در شکست داعش در عراق

 

نشریه تریبون (The Express Tribune) چاپ پاکستان در سرمقاله‌ای امروز سه‌شنبه 27 تیرماه به نقش مهم آیت‌الله علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان در شکست داعش در عراق اشاره کرده است.

در این سرمقاله آمده است: «دوشنبه پیش حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق با حضور در جبهه‌های جنگ علیه داعش شکست آنها را به جهانیان اعلام کرد. وی گفت حکومت پوشالی تروریست‌ها در عراق سقوط کرده است.

سقوط موصل به‌عنوان پایتخت حکومت اسلامی داعش نماد این پیروزی بر یکی از پایگاه‌های مهم تروریسم و افراط‌گرایی اسلامی در منطقه بوده است.

با این حال العبادی نه‌تنها از نیروهای ارتش و امنیتی، بلکه از سهم مهم آیت‌الله علی سیستانی رهبر تقلید شیعیان نیز سپاسگزاری کرد.

فتوای آیت‌الله سیستانی که در آن گفته بود «هر شهروندی که توانایی حمل سلاح و جنگیدن با نیروهای تروریستی و دفاع از آب و خاک میهن خود را دارد باید به‌عنوان یک وظیفه مقدس داوطلب شرکت در مبارزه برای نابودی داعش شود» در سال 2014 در کربلا از سوی نماینده او خوانده شده بود. تنها در عرض دو روز پس از اعلام این فتوا هزاران نفر از مردم عراق به جبهه‌های جنگ علیه داعش پیوستند.

آیت‌الله سیستانی میلیون‌ها پیرو نه‌تنها در عراق بلکه در سراسر جهان دارد. اما نکته مهم در مورد رهبری او این است که علیرغم اعتمادی که مردم عراق و مسلمانان شیعه هوادار او به وی دارند او از حضور در ساختار قدرت سیاسی کشور به‌درستی خودداری می‌کند و هیچ نشانه‌ای دایر بر علاقه او به پیوستن به صف سیاستمداران دیده نمی‌شود.

این دوری او از قدرت و جدا نگه داشتن پایگاه مذهب از آن است که وی را قادر می‌سازد به عنوان یک رهبر دینی هرگاه که اراده کند میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها و جبهه‌های جنگ بکشاند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More